3 webdesigntrends voor 2016

De ontwikkelingen op het gebied van webdesign gaan hard. Wat gaan we dit jaar zeker weten zien? We hebben 3 webdesigntrends voor je uitgekozen die we het delen waard vinden.

1. Flat design blijft

Flat design blijft voorlopig nog wel even. Deze webdesignstijl houdt in dat er minder gebruik wordt gemaakt van 3D-effecten en kleuren, typografie en witruimtes een grotere rol spelen. Dit zorgt niet alleen voor een strak en trendy design, maar ook voor een betere laadtijd van je website. Want hoe minder ‘poespas’, hoe sneller je website. En dat is ook weer beter voor de gebruiksvriendelijkheid én je score in zoekmachines.

Responsive website

Ook is flat design beter geschikt voor een responsive website die meeschaalt met het device waarop je de website bekijkt. Vaak zijn 3D-effecten moeilijk aan te passen naar een diversiteit aan schermresoluties en -afmetingen. En gezien het feit dat responsive webdesign niet meer weg te denken is in internetland, speelt het gebruik van flat design daar goed op in.

20140117133235

Flat design vs. realistic design (bron: www.cssdesignawards.com)

2. ‘Above the fold’ is nog steeds een mythe

‘Above the fold’ is een term die komt uit de krantenwereld. Boven de vouw van een dubbelgeslagen krant wordt het belangrijkste nieuws geplaatst, zodat mensen dit niet over het hoofd kunnen zien. Alles wat je bij de komst op een website ziet zonder eerst naar beneden te scrollen, noemen we dus above the fold.

Scrollen

Toch blijkt het bij websites in steeds mindere mate belangrijk te zijn. Gebruikers scrollen immers de hele dag door op hun smartphone, tablet en hun desktop. We zijn er gewend aan geraakt. En dat maakt de content above the fold niet meer zo belangrijk als het ‘vroeger’ was.

Ben je geneigd om belangrijke informatie en call-to-actions zo hoog mogelijk op de pagina te plaatsen? Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit niet nodig is. Sterker nog: het blijkt dat je zelfs meer conversies behaalt wanneer belangrijke knoppen ‘onder de vouw’ zijn geplaatst. Niet meteen alles voorschotelen dus, maar je klant eerst meenemen in je verhaal.

3. Foto’s? Groot, groter, grootst!

Foto’s mogen gezien worden! Benut de ruimte die je hebt op een website en plaats grote foto’s. Of het nu gaat om een banner op de homepage van je website (zie onze homepage) of als sfeerbeeld op een contentpagina; je verhaal komt beter tot leven als je beeldmateriaal groot weergeeft in plaats van in kleinere afmetingen.

webdesign-trends-2016-de-communicatiemakers

Artis gebruikt veel grote, sprekende foto’s op de website.

Inspiratie

Grote foto’s komen bovendien op elk scherm – laptop, tablet en smartphone – optimaal tot hun recht. Inspiratie nodig? Bekijk de websites van dierentuin Artis, iungo en Almaro Sound + Vision eens.

Enne, niet geheel onbelangrijk: gebruik liever geen stockphoto’s, maar maak eigen foto’s of laat ze maken. Geef een kijkje in de keuken door je eigen mensen en eigen klanten in beeld te brengen. Want die witte ‘Prodent Smiles’ en superknappe dokters geloven we echt niet meer.