Communiceer je bedrijf naar succes in 2015

Het nieuwe jaar. Inmiddels zijn we alweer ruim een week onderweg. Bedrijven en organisaties maken de eerste stappen van 2015. Vanuit diverse hoeken horen we veelbelovende woorden. “Dit jaar gaan we flink aan de slag. Ook met onze marketing en communicatie.” Een goede reden voor ons om nog eens een aantal succesfactoren in online én offline communicatie te benoemen. Communiceer erop los!

Content: succesfactoren op het internet

Teksten, foto’s en video’s. Meer en meer vormen ze het middelpunt van een effectieve marketing- en communicatiemix. Verhalen die inspireren, foto’s die triggeren en video’s die een belangrijke bijdrage leveren aan de branding van je organisatie. Beeld spreekt tot de verbeelding, slimme copy speelt in op de wens van je publiek en trekt ze over de streep.

Met de juiste contentmix creëer je de beleving waar jouw potentiële klant naar op zoek is. Bovendien levert goede content je betere posities op in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google.

Heeft jouw bedrijfswebsite nog geen nieuws- of blogpagina? Zorg dat die er komt en start met het delen van waardevolle posts via de social media-kanalen die zich daarvoor lenen. Content is de succesfactor voor jouw organisatie op het internet.

Frequentie + planning = succes

Om on top of mind te blijven bij de doelgroep, is frequentie van groot belang. Dat geldt niet alleen voor (online) content, maar voor iedere uiting binnen de communicatiemix. Communiceer online én offline dus.

Maak een planning waarin duidelijk wordt wanneer welke activiteiten plaatsvinden. Hoe vaak wordt er geblogd? Wanneer verspreiden we onze folder? Wanneer starten we een social media-campagne? Een goede planning houdt je organisatie op communicatiegebied op het juiste pad en maakt resultaten bovendien beter meetbaar.

Speel in op de wens van je publiek

Voor de meeste organisaties werkt ‘keihard verkopen’ in communicatie-uitingen niet meer. De focus wordt verlegd van “Wij bieden” naar “Wij helpen”. Houd daar rekening mee en richt je activiteiten daarop in. Welke problemen van je klanten los je op? En hoe los je ze op? Natuurlijk is dat nog steeds het product of de dienst die je bedrijf aanbiedt, maar benader het vanuit de nieuwe invalshoek.

Simpel voorbeeld: iemand die een boormachine koopt, hoeft geen boormachine. Hij (of zij) wil een gat in de muur. Met een slimme communicatie-invalshoek communiceer je in op die wens.

Wees herkenbaar voor je klant

Herkenbaarheid is één van de belangrijkste eisen binnen de communicatiemix. Herkenbaarheid in het uiterlijke plaatje en herkenbaarheid in de tone of voice – de manier waarop je de doelgroep aanspreekt.

Hanteer dezelfde stijl in alle communicatie-uitingen, online en offline. Zo laat je jouw publiek zich ‘thuis voelen’ bij jouw merk!

De Communicatiemakers© wenst jou en je collega’s veel succes dit jaar. Even brainstormen? Of behoefte aan een georganiseerde marketing- en communicatieplanning? Kom langs voor een lekkere kop koffie en een goed gesprek!