16 januari 2018 / Laura Louise de Bruijn
Heb je nog nooit een meta-omschrijving ingevuld? Dan is dit hét moment om aan de slag te gaan met je Google-omschrijvingen.
De meta-description is de omschrijving onder de titel van een zoekresultaat in Google. Hoewel Google aangeeft dat deze informatie geen invloed heeft op je ranking in de zoekresultaten, is het wel belangrijk om deze tekst met zorg te schrijven. Iemand die googelt heeft immers een bepaalde zoekvraag. Met jouw meta-description bied je misschien wel het antwoord op zijn of haar vraag waardoor hij jouw website direct aanklikt. En zo heb je ineens een unieke bezoeker op je website erbij!
Schrijf je geen meta-omschrijving? Dan laadt Google zelf een tekst in. Dit zijn vaak de eerste zinnen van de betreffende pagina. Het zou zomaar kunnen dat het antwoord op de zoekvraag niet in die eerste paar zinnen staat. Als je dus geen omschrijving schrijft, kun je dus geen invloed uitoefenen op wat Google toont.
Door de update van Google heb je nu meer ruimte voor je meta-omschrijvingen, namelijk 320 tekens. Je tekst mag dus wat langer zijn, waardoor je je bezoeker nog beter kunt overtuigen. En als je daardoor meer bezoekers naar je website trekt, wordt je website steeds interessanter en schuif je misschien wel een aantal plekken omhoog in de zoekresultaten.
Nee, dat zou zonde zijn. We raden je wel aan om de ruimte die je nu hebt goed te benutten. Vul je meta-descriptions waarnodig aan en herschrijf de omschrijvingen die beter kunnen.
Tip: gebruik de Yoast SEO-plugin om te checken of je meta-omschrijvingen goed zijn ingevuld.
Om je op weg te helpen, hebben we nog 3 tips:
Maak jij al gebruik van de handige WordPress-tool Yoast SEO om de meta-descriptions in te stellen? In deze blog vertelt Pascal waarom elke website deze SEO-tool moet gebruiken. Wil je de zoekwoorden meer terug laten komen in je webteksten? Dan helpen deze tips je op weg. En in deze blog geven we je nog wat handvatten voor het onbewust beïnvloeden van bezoekers via tekst.
Succes!