Google’s nieuwe meta-descriptions: herschrijven of niet?

Google heeft de maximale lengte voor de meta-descriptions verlengd. In plaats van maximaal 160 tekens heb je nu maximaal 320 tekens. Goed nieuws, want dat betekent dat je nu meer ruimte hebt om potentiële bezoekers te overtuigen. Dat wordt herschrijven dus! Maar hoe pak je dat aan?

Heb je nog nooit een meta-omschrijving ingevuld? Dan is dit hét moment om aan de slag te gaan met je Google-omschrijvingen.

Wat is een meta-description?

De meta-description is de omschrijving onder de titel van een zoekresultaat in Google. Hoewel Google aangeeft dat deze informatie geen invloed heeft op je ranking in de zoekresultaten, is het wel belangrijk om deze tekst met zorg te schrijven. Iemand die googelt heeft immers een bepaalde zoekvraag. Met jouw meta-description bied je misschien wel het antwoord op zijn of haar vraag waardoor hij jouw website direct aanklikt. En zo heb je ineens een unieke bezoeker op je website erbij!

Wat gebeurt er als je de meta-description niet invult?

Schrijf je geen meta-omschrijving? Dan laadt Google zelf een tekst in. Dit zijn vaak de eerste zinnen van de betreffende pagina. Het zou zomaar kunnen dat het antwoord op de zoekvraag niet in die eerste paar zinnen staat. Als je dus geen omschrijving schrijft, kun je dus geen invloed uitoefenen op wat Google toont.

Update Google: 320 tekens

Door de update van Google heb je nu meer ruimte voor je meta-omschrijvingen, namelijk 320 tekens. Je tekst mag dus wat langer zijn, waardoor je je bezoeker nog beter kunt overtuigen. En als je daardoor meer bezoekers naar je website trekt, wordt je website steeds interessanter en schuif je misschien wel een aantal plekken omhoog in de zoekresultaten.

Moet ik dan alles opnieuw schrijven?

Nee, dat zou zonde zijn. We raden je wel aan om de ruimte die je nu hebt goed te benutten. Vul je meta-descriptions waarnodig aan en herschrijf de omschrijvingen die beter kunnen.

Tip: gebruik de Yoast SEO-plugin om te checken of je meta-omschrijvingen goed zijn ingevuld.

3 tips voor het herschrijven van je meta-descripitions

Om je op weg te helpen, hebben we nog 3 tips:

  1. Houd bij het herschrijven ongeveer 300 tekens aan
    Gebruik dus niet de volle 320 karakters. Als je meer tekens gebruikt, breekt Google de zinnen af. Door net onder het aantal karakters te zitten, weet je zeker dat dit niet gebeurt.
  2. Probeer een deel van de oplossing voor het probleem aan te dragen in je omschrijving. Prikkel de lezer, zodat hij of zij wel móet klikken voor de hele oplossing.
  3. Kies het belangrijkste zoekwoord uit je tekst uit en laat die terugkomen in de titel, meta-description en stel het in als focus-zoekwoord .

Meer weten?

Maak jij al gebruik van de handige WordPress-tool Yoast SEO om de meta-descriptions in te stellen? In deze blog vertelt Pascal waarom elke website deze SEO-tool moet gebruiken. Wil je de zoekwoorden meer terug laten komen in je webteksten? Dan helpen deze tips je op weg. En in deze blog geven we je nog wat handvatten voor het onbewust beïnvloeden van bezoekers via tekst.

Succes!