Portfolio: Webshopoptimalisatie Aximatras

Sinds kort heeft beddenspecialist Aximatras naast de fysieke winkel in Zwolle een Magento-webshop. Om die webshop verder te optimaliseren en het aantal online bestellingen op te krikken, zijn wij ingeschakeld. Met de kennis van de beddenspecialisten in de ene hand en onze kennis van online marketing, hebben we de website en -shop in korte tijd flink verbeterd.

De webshop van Aximatras is een interessant voorbeeld van de kracht tussen beeldmateriaal en copywriting. Deze kunnen samen het koopproces van de consument namelijk maken óf breken.

Informatief vs. verleidend

In het geval van Aximatras moeten de tekst en het beeldmateriaal zowel informatief zijn als verleidend. Als je de mogelijke koper wilt sturen in het koopproces, gaat dat dus verder dan alleen de opsomming van de specificaties van een matras of boxspring.

De consument wil namelijk niet alleen weten dat het een pocketveermatras is. Hij wil vooral weten: hoe ligt het matras? En als ik het snel warm heb, welke vulling is dan het meest geschikt? Of: geeft deze boxpring voldoende steun als ik op mijn buik slaap?

Converterende productpagina’s

Door antwoord te geven op mogelijke vragen van de consument, voorkom je ‘losse eindjes’ en pak je de aandacht van de bezoeker. Door doeltreffende copywriting te combineren met kwalitatief goede productfoto’s creëer je converterende productpagina’s.

Quick scan

Na een quick scan van de website hebben we onder meer onderstaande actiepunten aanbevolen:

  • Een gebruiksvriendelijke lay-out, zodat bezoekers sneller vinden wat ze zoeken
  • Een extra menu met informatieve pagina’s over betalen, retourneren en contactinformatie
  • Vermelding van de unieke Aximatras-garanties op elke pagina
  • Plaatsing van productspecifieke USP’s op verkooppagina’s
  • Optimalisatie van de indeling van de productpagina’s
  • Het toevoegen van conversiegerichte koopknoppen
  • De plaatsing van telefoonnummer op iedere pagina in de webwinkel

blog-aximatras1

Gebruiksvriendelijk

Een koper gaat op een bepaalde wijze door een website heen. Allereerst zoekt hij via het menu naar het product waar bij naar op zoek is of typt hij een zoekopdracht in. Vervolgens bekijkt hij één of meerdere producten en in het ideale geval koopt hij daarna het product dat naar wens is.

Om zogenoemde ‘online oriënteerders’ (bezoekers die geen koopintentie hebben en slechts willen oriënteren) toch aan te sporen tot een actie, is het telefoonnummer van de winkel in Zwolle duidelijk weergegeven. Op die manier kan Aximatras ook bezoekers die geen online aankoop willen doen aan zich binden.

Om de webshop gebruiksvriendelijker te maken, onderzochten we eerst hoe een potentiële koper door de website klikte. En hoe we deze route makkelijker konden maken, zodat de koper niet halverwege afhaakt. We hebben daarom de lay-out en de sortering van de producten aangepast in samenwerking met Converzy, de bouwer van de webshop.

Aansprekende content

Als de structuur en opbouw staan, komt de content aan bod. In een webwinkel is aansprekende content een vereiste. We hebben daarom voor alle bedden en matrassen nieuwe productfoto’s gemaakt en productomschrijvingen geschreven.

De productfoto’s laten het product vanuit meerdere hoeken zien. Ook de details, zoals de stof, het hoofdbord en de poten zijn ingezoomd gefotografeerd. Zo weet je als bezoeker precies wat je in huis haalt. Ook bij een online aankoop.

blog-aximatras3

In de productteksten hebben we informatie verwerkt die direct antwoord geeft op de mogelijke vragen van klanten. Denk aan: wat is het ligcomfort? Voor welke lighouding is het matras geschikt? Wat betekent het aantal pocketveren per m2 en wanneer kies je voor welk type matras?

blog-aximatras2

 

Productvideo’s

Van de bestsellers in de webwinkel hebben we productvideo’s gemaakt. Speciaal voor wie liever kijkt en luistert, zijn productvideo’s mogelijke ‘verkopers’ in je webshop. De mooie beelden in combinatie met de informerende voice-over geven consumenten een helder beeld van het product. Bovendien creëren goede productvideo’s een sfeer die potentiële kopers kunnen activeren.

schermafbeelding-2016-04-21-om-091519

Resultaat

De Communicatiemakers ontwikkelde de perfecte mix van een conversiegerichte lay-out en verzorgde de productteksten, productfoto’s, productievideo’s en micro-copy.

De eerste resultaten zijn:

  • Duidelijke route in de webshop voor de koper: van oriëntatiefase tot realiseren van de verkoop
  • Informatieve en verleidende teksten met ondersteunde productfoto’s en productvideo’s
  • Converterende productpagina’s voor een groeiende verkoop

Om de optimalisatie van de webshop verder vorm te geven, testen en adviseren we op een vaste basis. Naar aanleiding van de behaalde resultaten gedurende een bepaalde periode bepalen we vervolgdoelen en nieuwe actiepunten. Zo wordt de webwinkel steeds verder geoptimaliseerd.