Spotify: van groen naar groen

Misschien is het je al opgevallen. Spotify heeft het grasgroen verruild voor een nieuwe, mintgroene kleur. Langzaamaan was goed te zien hoe de nieuwe kleur groen werd doorgevoerd in de apps op de smartphone, tablet, desktop en televisie. Van de kleur groen die niemand gebruikte, naar een groen met meer ‘pop’ gevoel.

De oude kleur groen van Spotify is 7 jaar geleden gekozen door co-founder Daniel Ek. Hij had daarvoor één simpele reden: niemand gebruikte precies dié kleur groen. Achteraf bleek dat de huisstijl niet genoeg te bieden had. We zagen dat vooral de kleuren zwart, wit en groen de boventoon voerden in de huisstijl. Maar het had niet de uitstraling die Spotify vandaag de dag wil neerzetten.

De oude uitstraling had iets ‘technisch’. En dat terwijl het muziekbedrijf inmiddels wel meer doet dan alleen de mogelijkheid bieden om plaatjes af te spelen. Spotify is entertainment. Inmiddels komen er iedere dag komen zo’n 20.000 nieuwe tracks bij op de streamingdienst.

Nieuwe kleuren

Een mismatch met de huisstijl dus. Het New Yorkse bureau Collins kreeg de opdracht voor een nieuwe visuele identiteit. Zo rolde er afgelopen maand een nieuwe stijl uit, waar het bureau een jaar lang aan heeft gewerkt. Behalve een nieuwe kleur groen is er een nieuw kleurenspectrum (lees: een flink aantal uiteenlopende kleuren) uitgekozen om een rol te spelen de nieuwe stijl.

De nieuwe stijl en kleuren doen Spotify goed. De nieuwe groen is misschien even wennen en lijkt op het eerste gezicht wat giftig, maar het brede scala aan kleuren doet feestelijk aan en geeft een saamhorig gevoel. Overigens gaan we het logo in verschillende kleuren terugzien – niet alleen in het nieuwe groen. En dat vind ik als letter- en vormliefhebber persoonlijk een krachtig element. Een logo is voor mij een goed logo wanneer het niet alleen herkenbaar is vanwege de kleur, maar juist ook vanwege de vorm.

spotify0

Duotone foto’s

De kleur was voor Spotify echter niet het enige twistpunt. Ook beeldmateriaal speelt een prominentere rol in de nieuwe stijl. Met een enorme diversiteit aan afbeeldingen van muzikanten is het lastig om de eigen Spotify-stijl te behouden. Want hoe creëer je een eigen stijl in foto’s die je niet zelf maakt? Spotify maakt immers gebruik van concertfoto’s en CD-covers. En hoe zorg je er dan voor dat mensen de fotografie herkennen zonder er een logo in te plaatsen?

Spotify greep voor de oplossing terug naar de jaren ‘60. Posters en flyers voor optredens werden vaak in duotoon (maximaal twee-kleuren) gedrukt. Dat gebeurde voornamelijk om kosten te besparen, maar het creëerde wel een bepaalde sfeer. De keuze voor duotone fotografie binnen Spotify is slim gevonden. Want samen met het eerder genoemde spectrum zijn er tal van kleurencombinaties bepaald voor het maken van de afbeeldingen.

Sterker nog, er is een speciaal programma ontwikkeld waarmee de foto’s in een handomdraai kunnen worden bewerkt. Zo is er voor iedere foto een goede kleurencombinatie te vinden én behoudt de streamingdienst in alle visuele uitingen de eigen Spotify-stijl.

spotify1