Gemeente Hattem

Hoe leuk is het om te mogen werken voor je ‘eigen gemeente’. Wat begon met het bedenken van een naam voor een nieuw initiatief, is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerking met verschillende afdelingen binnen de H2O-gemeenten.
cases-idienst-visieposter

Interne en externe
communicatie

Onder de naam H2O werken de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek al een ruime tijd samen. De verschillende afdelingen en initiatieven, zoals de i-Dienst, Samen Hattem en JOGG hebben continu behoefte aan communicatiemiddelen die hun boodschap helder overbrengen. Aan collega’s binnen de gemeente(n), maar ook aan de inwoners.

Wij zetten hiervoor verschillende expertises in. Van strategie en concept tot het ontwerp en de content voor nieuwsbrieven, posters en folders.

Expertises
/ Strategie
/ Concept
/ Copywriting
/ Content
/ Design

Middelen
/ Naamcreatie
/ Logo & huisstijl
/ Nieuwsbrieven
/ Animatievideo
/ Posters, folders en flyers

cases-samenhattem-logo

Naamcreatie, logo & huisstijl
voor Samen Hattem

Vanuit de gemeente Hattem ontstond het idee voor een concept om meer én effectiever in contact te komen met burgers. Een initiatief om inwoners te stimuleren en faciliteren in het realiseren van hun dromen of ideeën voor de stad. En daar moest een naam voor komen. Op basis van strategische brainstormsessies met de medewerkers ontwikkelden wij de naam ‘Samen Hattem’. Helder, duidelijk en passend bij de visie ‘samen maken we onze stad’.

Vervolgens hebben we de identiteit ontworpen. In het logo is de liefde voor de stad in combinatie met de stadskern weergegeven.

De look & feel is doorvertaald naar verschillende communicatiemiddelen, zoals posters, advertenties, werkboeken, beachvlaggen, praatplaten en nieuwsbrieven.

Communicatiestrategie
voor de i-Dienst

De i-Dienst is binnen de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek verantwoordelijk voor ict en informatisering. De vraag was duidelijk: “Wij moeten meer van onszelf laten zien binnen de gemeenten.” Of wij konden helpen bij de profilering van de afdeling.

De i-Dienst had een duidelijke visie ontwikkeld voor de professionalisering van de organisatie. Maar het ontbrak nog aan zichtbaarheid en een consistente informatievoorziening. We hebben een communicatiestrategie ontwikkeld waarin doelstellingen, de verschillende doelgroepen, communicatieboodschappen en de communicatiemiddelen zijn opgenomen.

Op basis van het plan zijn de eerste (interne) communicatiemiddelen, zoals visieposters, praatplaten en een animatievideo volgens de gestelde planning ontwikkeld én gedeeld met de collega’s.

Iedere maand maken we bovendien een online nieuwsbrief. Met deze nieuwsbrief voorziet de i-Dienst alle collega’s van actualiteiten op het gebied van belangrijke ontwikkelingen en handige tips & trucs om digitaal werken makkelijker te maken.

cases-hattem-idienst
cases-hattem-JOGG

Communicatie
JOGG

Daarnaast werken we ook voor Jongeren Op Gezond Gewicht. Als 1 van de 19 JOGG-gemeenten zet de gemeente zich in voor een gezonder gewicht onder jongeren. Een initiatief waar we graag aan meewerken!

Om de kinderen en jongeren in de stad te bereiken, denken we regelmatig met JOGG mee over toffe campagnes en maken we de bijbehorende communicatie- en promotiemiddelen, zoals flyers en jaarverslagen.

Bekijk de volgende case