Aan de slag met contentmarketing

Contentmarketing. Eigenlijk is het niets meer en niets minder dan het delen van waardevolle en interessante content. Content waarmee je klanten, prospects of een andere specifieke doelgroep aan je wilt binden. Maar hoe werkt het? En hoe maak je een goede start? Wij helpen je op weg met een handig stappenplan aan de hand van de 5 W’s.

Wie: de doelgroep

Voor wie ga je aan de slag met contentmarketing? Wie leest je blog? Wie zijn je fans op Facebook? Of wie bekijken je video’s op YouTube? Bedenk voordat je een blog, Facebook-post of video maakt altijd aan wie je je content richt. Zijn dit bestaande klanten? Of wil je juist een nieuwe doelgroep aanspreken?

Bedenk hoe je die doelgroep kunt helpen of informeren. Kruip in de huid van je publiek en creëer content met waarde. Alleen zé zorg je ervoor dat ze jouw content waarderen zoals je dat zou willen.

Wat: welke content

Wat ga je delen? Heb je een belangrijk nieuwtje voor je bestaande klanten? Een spetterende actie? Of een toffe video? Bedenk wat de nieuwswaarde is en hoe je die nieuwswaarde omzet naar waardevolle content. Dat kan bijvoorbeeld een tekst, video, infographic, gesproken tekst of een webinar zijn.

Kies de juiste communicatievorm om je boodschap optimaal over te brengen op je publiek. Is het iets wat je eigenlijk met eigen ogen zou moeten zien? Laat het dan ook zien en kies voor een fotoreeks of video en liever niet voor alleen maar tekst. En dat hoeft niet per se een hoogstaande bedrijfsvideo te zijn. Een filmpje met je smartphone kan ook aan de eisen voldoen!

Waar: welke kanalen

Als je artikel, tweet of video klaar is, kun je je content delen via allerlei kanalen.

Denk aan je eigen (online) media, zoals je website, socialmedia-kanalen of e-mailnieuwsbrief. En vergeet ook de betaalde kanalen niet, zoals een advertentie in een magazine of een persbericht op een regionale website.

Welk kanaal is het meest geschikt voor jouw content? Ga daarbij uit van de ontvanger (een volger op Twitter hoort in veel gevallen bij een ander publiek dan ontvangers van je online nieuwsbrief) en de inhoud. Een interessante blog op je website of een artikel in je nieuwsbrief zal in veel gevallen op meer aandacht kunnen rekenen dan een tweet via Twitter.

De truc: combineer je kanalen en ‘knip’ je content op in geschikte berichten voor je verschillende kanalen.

Wanneer: datum en tijd

Bepaal vervolgens wat het beste moment is om je content te verspreiden. Richt je je op ondernemers, dan is het bijvoorbeeld handig om je content voor of na het werk de wereld in te sturen. Bedenk wat jouw doelgroep aan het doen is op het moment dat jij je content wil plaatsen.

Om op het netvlies van je doelgroep te blijven, is het belangrijk dat je actief bent met het delen van content. Een goed hulpmiddel hiervoor is bijvoorbeeld een contentkalender. Door een contentkalender te maken, heb je altijd een overzicht van wat momenten zijn om content te verspreiden en wanneer je wat op welk kanaal plaatst. Erg handig!

Waarom: doelstelling

Ook bij contentmarketing geldt: vergeet nooit het waarom. Waarom verspreid je jouw content? Wat is je doelstelling? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Meer traffic naar je website? Of een bepaalde dienst of product onder de aandacht brengen?

Door het waarom goed in je achterhoofd te houden, creëer je waardevolle content voor je doelgroep die het delen waard is.

Meer weten over contentmarketing of het opstellen van een contentkalender? Dan kun je natuurlijk altijd bij ons aankloppen. Team De Communicatiemakers staat voor je klaar!