Blog en scoor bij jouw doelgroep

Bloggen is een slimme zet. Want het delen van kennis met (potentiële) klanten zorgt voor meer binding met jouw organisatie. En minstens zo belangrijk: als je het goed doet, ontstaat er al gauw een hoop traffic naar je website. Bloggen is daarom interessant voor grote ondernemingen, kleine bedrijven en alles wat daartussen zit. Maar een interessante blog schrijven, hoe doe je dat?

Er zijn vier belangrijke redenen waarom je vandaag nog moet beginnen met bloggen. Allereerst verschijnt je website sneller in de zoekresultaten als er meer en waardevolle content op de website staat. Daarbij laat het delen van kennis zien dat jouw bedrijf echt iets te bieden heeft. Dankzij de mogelijkheid om artikelen te delen op social media, is het ook nog eens een relatief eenvoudige manier om het flink te vergroten.

Omzetverhogend

Maar het belangrijkste is dat deskundigheid zorgt voor vertrouwen bij mogelijke klanten. Het delen van waardevolle zorgt ervoor dat je mensen bindt aan je organisatie. En dát kan weer omzetverhogend werken. Tenminste, als je het goed doet. Inspiratie nodig? Kijk eens naar hoe KLM, KarweiHema en Bol.com het doen.

schermafbeelding-2016-04-05-om-115151-2

6 tips

Zelf aan de slag met bloggen voor jouw bedrijf of organisatie? Gebruik deze 6 tips bij het schrijven van je blog:

  • Denk vanuit je doelgroep

Alleen door te denken vanuit je doelgroep maak je een artikel interessant genoeg om te lezen en delen. Zodra de doelgroep niet meer geboeid is, bereik je niet wat je wilt. Zorg er dus voor dat het artikel, van begin tot eind, interessant is.

  • Maak een tekststructuur met één onderwerp

Het werken met een tekststructuur zorgt ervoor dat je niet van de hak op de tak gaat. Hoe simpeler je tekst, hoe beter je boodschap bij je lezer overkomt.

  • Plaats minimaal één foto of video in je tekst

Beeldmateriaal dat de tekst ondersteunt is altijd een slim idee. Interessant beeldmateriaal trekt namelijk de aandacht van. En dat is precies wat je wilt.

  • Creëer nuttige en bruikbare content

Je lezer klikt op jouw artikel omdat hij een vraag heeft, of ergens meer over wil weten. Het is dus belangrijk dat je ook daadwerkelijk antwoord geeft op die vragen of wensen. Zo laat je hem niet met lege handen staan en is de kans groter dat hij bij de volgende blog weer op je link klikt.

  • Schrijf een spannende titel en kopregel

Door een creatieve, spannende en aantrekkelijke titel of kopregel te gebruiken, maak je de lezer nieuwsgierig en spoor je hem aan om te klikken en de blog te lezen.

  • Zorg voor duidelijke en heldere taal

Het kan zijn dat je lezer een doorgewinterde techneut is die al jouw high-techwoorden kent. Maar de kans is groter dat je lezer niet zoveel kaas heeft gegeten van jouw onderwerp. Zorg er voor dat de tekst voor iedereen leesbaar is en dus is geschreven in begrijpelijke taal.

  • De blogs die je schrijft moeten kwalitatief in orde zijn

Alleen op deze manier zullen de artikelen positief worden ontvangen. En daarmee zorgen voor het effect dat jij voor ogen hebt. Zorg ervoor dat het schrijven van blogs geen ondergeschoven kindje wordt. Maak tijd en ruimte vrij in de agenda van die ene creatieve collega of verdeel de onderwerpen over een groep schrijvers.

Heb je ideeën nodig? De laatste tien minuten van het teamoverleg gezamenlijk brainstormen zorgt vast en zeker voor interessante onderwerpen!