De juiste merkbeleving op elk middel en kanaal: ga voor een responsive logo

Een sterk merk is altijd zichzelf. Maar hoe zorg je voor een identiteit die op elk middel of device even herkenbaar is? De eerste stap daarin is een responsive logo. Want voor logo’s geldt niet langer ‘one size fits all’. Dynamische logo’s, dat is de toekomst.

Een website bekijken op je laptop, een aanvraagformulier invullen via je telefoon, een artikel lezen op je iPad en een e-mail lezen op je smartwatch. We gebruiken allerlei soorten schermen en kanalen om informatie tot ons te nemen. Superhandig natuurlijk, maar als merk kom je daardoor voor een uitdaging te staan. Want hoe zorg je ervoor dat je altijd en overal de juiste visuele merkbeleving overbrengt?

Een logo dat overal lekker smoelt

Waar je eerder kon volstaan met 1 logo, moet je nu rekening houden met verschillende formaten waarin je logo of beeldmerk lekker moet smoelen. Denk aan de profielafbeeldingen op je social mediakanalen, de favicon op je website en het logo in je e-mailhandtekening.

We ontwerpen daarom steeds vaker een responsive logo. Oftewel: een logo dat variabel te gebruiken is zonder afbreuk te doen aan herkenbaarheid. Responsive logo’s zijn logo’s die kunnen veranderen in vorm, complexiteit en in kleur. Kijk maar eens naar de logo’s van Walt Disney, Premier Leage of Chanel. In verschillende vormen te gebruiken en toch weet je bij elke logovorm om wie het gaat.

Hoe pas je een responsive logo toe?

Als je de logo’s van de voorbeeldorganisaties hebt gezien, denk je waarschijnlijk dat een responsive logo alleen voor de grote organisaties is weggelegd. Maar dat is het zeker niet. Voor ieder bedrijf, klein of groot, is een responsive logo relevant.

Responsive logo voor drukwerk

Het leuke is: niet alleen voor schermen is een responsive logo handig. Ook voor je fysieke communicatiemiddelen en uitingen is het slim om voor een variabel logo te gaan. Want eerlijk is eerlijk: iedere organisatie wil bedrukte pennen, keycords en usb-sticks.

En ook dan heb je te maken met beperkingen – of uitdagingen, zoals we het liever noemen ;-). Denk aan kleurgebruik en de positie van het logo. Met een responsive logo kun je dus per middel of uiting bepalen welke variant voor welk middel het meest geschikt is.

jilke130x130

Ook aan de slag met een responsive logo?

Wil je meer weten over responsive logo’s en hoe dat voor jouw bedrijf is toe te passen? Neem contact op met Jilke Heuvels via 038 – 760 04 70 of stuur haar een e-mail. Ze helpt je graag verder!