FAQ: Wat is contentcuratie?

Content is het verzamelen, ordenen, bewerken en delen van bestaande content van een ander bedrijf, organisatie of nieuwsmedium. Een handige manier om eigen content te creëren en je publiek te boeien.

Hoe werkt dat dan? Heel simpel. Ik gebruik het nu namelijk ook voor het schrijven van dit artikel. Ik zoek via Google wat andere bedrijven plaatsen over contentcuratie, zoek de definitie op bij Marketingfacts en B2B Marketeers en voeg daar mijn visie aan toe om tot een eigen definitie te komen. Contentcuratie in een notendop.

Contentcuratie toepassen

Ook jij kunt contentcuratie toepassen. Stel, je hebt een accountantskantoor. Op het gebied van financiën, belastingen en rechtsvormen is ontzettend veel nieuws beschikbaar. Recent werd bijvoorbeeld bekend gemaakt dat de belasting op eigen vermogen vanaf 2017 wordt aangepast. Een interessant onderwerp voor jouw klant, en een mooie aanleiding om de toegevoegde waarde van jouw accountantskantoor in de schijnwerpers te zetten.

Nu kun je een aantal dingen doen:

  • Je deelt het meest interessante artikel van NOS, RTL of een ander medium, zonder er iets mee te doen.
  • Je deelt het artikel en geeft er duiding aan: wat betekent dit voor jou klant.
  • Je zoekt de meest interessante artikelen op, haalt daar de belangrijkste informatie uit, voorziet die informatie van jouw eigen commentaar, duiding en rekenvoorbeelden. Je publiceert je eigen geschreven blog op je website, maakt er hapklare brokken van, en deelt de content via je sociale kanalen.

Wedden dat jouw klant optie 3 het meest waardeert?

Vragen over contentcuratie? Of benieuwd hoe jij het kunt toepassen voor jouw organisatie? Wij zijn benieuwd, bel, mail of tweet ons gerust.