Dit zijn de verschillen tussen PMS-, CMYK- en RGB-kleuren

Kleur is een belangrijke factor binnen je identiteit en huisstijl. Als je al eens met kleurcodes te maken hebt gehad, weet je dat het soms best wat verwarring kan opleveren. Kleuren kunnen namelijk op verschillende manieren zijn opgebouwd. PMS, CMYK en RGB zijn 3 bekende varianten. In deze blog leggen we je uit wat de verschillen zijn. En wanneer je welke kleurcodes gebruikt.

We krijg vaak de vraag van klanten hoe het nou precies zit met de kleuren. Want hoe komt het dat de kleur groen op mijn folder iets afwijkt van de kleur in mijn logo op de website? En waarom zijn er aparte ontwerpbestanden voor drukwerk en digitaal gebruik? We vertellen graag hoe dat precies zit.

Drukwerk vs. online

Let op: de uitstraling van kleuren op print- en drukwerk is afhankelijk van de kleuropbouw, maar ook van de gekozen papiersoort. Druk je op glanzend en op mat papier? Dan kunnen de kleuren iets afwijken, ook al gebruik je precies dezelfde kleur. Dat komt omdat het papier de kleur op een andere manier absorbeert.

Houd dus niet alleen rekening met het verschil tussen druk- en digitale kleuren, maar ook met de papierkeuze voor diverse huisstijlitems en communicatie-uitingen.

Wat zijn PMS-kleuren?

PMS staat voor het Pantone Matching Systeem. Het kleurensysteem van Pantone. Het kleurenpalet bestaat uit gestandaardiseerde kleuren die overal ter wereld hetzelfde zijn. En bekend bij alle drukkerijen. Als je kiest voor PMS-kleuren, dan zijn de kleuren in je drukwerk dus nagenoeg altijd hetzelfde.

De kleuren van Pantone bestaan uit Uncoated en Coated kleuren. Uncoated gebruik je als je gaat drukken op een ongestreken papiersoort met een grove structuur. Coated gebruik je als je op een gestreken papiersoort drukt, zoals glanzend papier. Als je de 2 verschillende kleurenwaaiers naast elkaar houd, zie je al een duidelijk verschil tussen dezelfde PMS-kleuren.

Wanneer kies je voor drukken in PMS?

PMS-kleuren zijn vooral geschikt om te gebruiken als je ontwerp of huisstijl uit slechts 2 specifieke kleuren bestaat. Bijvoorbeeld 1 kleur blauw en 1 kleur groen. Gebruik je er meer? En staat er op je visitekaartje bijvoorbeeld ook een foto? Dan is drukken in PMS niet meer mogelijk. Dan gaan we over op CMYK. Dat geldt ook wanneer je drukt in lagere oplagen, bijvoorbeeld 25 flyers.

Drukken in full color (CMYK)

Als je drukwerk bestelt, kun je kiezen uit 2 kleuropties. Naast drukken in PMS kun je kiezen voor drukken in full color. Het drukwerk wordt dan gedrukt in 4 kleuren, de zogeheten CMYK-kleuren. CMYK staat voor:

  • Cyaan (blauw)
  • Magenta (roze)
  • Yellow (geel)
  • Key (zwart)

Deze techniek kies je meestal als je brochures, flyers en magazines laat drukken waarin meerdere kleuren worden gebruikt, zoals in foto’s en illustraties. Of zoals ik net al kort benoemde, als bijvoorbeeld je gebruikte tekstkleur afwijkt van je 2 huisstijlkleuren.

Wanneer kies je voor drukken in full color?

Omdat we binnen de meeste identiteiten en huisstijlen meer dan 2 kleuren gebruiken, raden wij aan om je huisstijl en andere grafische ontwerpen op te bouwen en te laten drukken in full color. En de definitieve kleuren dus ook op te bouwen in CMYK-kleuren. Op die manier krijg je de meeste eenheid in je drukwerk, en weet je zeker dat alle ontwerpen te drukken zijn in dezelfde kleuren. Want als je briefpapier laat drukken in PMS-kleuren en visitekaartjes in CMYK laat printen, zie je al snel verschillen.

Kleurcodes voor digitale bestanden (RGB)

En dan zijn er ook nog de RBG-kleuren… RGB-kleuren zijn monitorkleuren die we gebruiken voor digitale bestanden. Dus voor de logo’s en huisstijlitems en communicatie-uitingen die je bijvoorbeeld op je website of voor social media gebruikt.

De menging van deze kleuren noemen we ‘additieve kleurmenging’. Ze ontstaan door menging van licht. Licht bestaat uit 3 lichtbronnen:

  • Rood (R)
  • Groen (G)
  • Blauw (B)

Met deze 3 basiskleuren kun je ontelbaar veel kleuren mengen. En zo tot de gewenste digitale kleuren komen.

Let op: ieder beeldscherm is anders. De één is bijvoorbeeld feller of heeft een hoger of lager contrast dan de ander. Je logo kan daardoor op je smartphone bijvoorbeeld feller of matter overkomen dan als je hem op je desktop bekijkt.

Leg de kleuren vast in een huisstijlhandboek

Om de eenheid in je huisstijl en drukwerk te bewaren, raden wij aan om in druk, print en voor digitale doeleinden aandacht te besteden aan het kleurbeleid. Zo straal je via elk medium de juiste uitstraling uit.

Niet voor niets leveren we bij iedere visuele identiteit een huisstijlhandboek of brand book op. Hierin zijn de gebruikte huisstijlkleuren opgenomen, inclusief de kleurcodes die je voor drukwerk (CMYK), voor digitaal (RGB) en je website (Hex) hanteert.

Meer weten?

Wil je meer weten over kleuropbouw? Bel of mail ons gerust. We leggen het graag verder uit.