Waarom je niet meer zonder een responsive website kunt

Geloof het of niet, maar ze bestaan nog steeds… Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor smartphones en tablets. En dat terwijl websitebezoekers op veel meer verschillende apparaten online zijn. Om daarop in te spelen, is een responsive website een absolute must.

Maar wat is ‘responsive’ nu precies? En waarom is een responsive website zo belangrijk? Ik leg het je uit in deze blog.

Wat is een responsive website?

Met een responsive design creëer je een optimale gebruikerservaring op elk scherm. Oftewel: de indeling van de website past zich automatisch aan aan het formaat van het device waarop je de website bekijkt.

Of je bezoeker de website nu bekijkt op een beeldscherm van een computer, een tablet of een smartphone, een responsive website past zich aan zodat je niet inlevert op leesbaarheid of gebruiksvriendelijkheid. De teksten, foto’s en knoppen schalen automatisch mee. Het resultaat: een optimale weergave op ieder schermtype.

Waarom een responsive website?

Als je website een belangrijk communicatie- of verkoopkanaal is voor je onderneming, dan kun je niet meer zonder een responsive website. Ik geef je 4 redenen waarom je – als dit nog niet het geval is – het liefst vandaag nog over moet stappen naar een responsive website.

Reden 1: het aantal mobiele gebruikers groeit

Het aantal mobiele gebruikers – mensen die op hun telefoon internetten – groeit en groeit. Veel websites worden zelfs vaker via smartphones en tablets bekeken dan via de laptop of desktop.

Wat zeggen de cijfers?

Van de 3,3 miljard internetgebruikers in de wereld, surfen ruim 330 miljoen mensen alleen maar via hun mobiel op het internet. Zij gebruiken nauwelijks een vaste computer of laptop. De voorspelling is dat dit aantal de komende jaren blijft stijgen en het aantal desktopgebruikers daalt.

En wist je dat maar liefst 70 procent van de mensen met een smartphone het huis niet uit gaat zonder zijn telefoon?

Dat betekent dat je website perfect moet werken op een tablet of smartphone om die mobiele bezoekers zo goed mogelijk te voorzien van de juiste informatie die op de juiste manier wordt weergegeven. Dat zorgt voor hogere conversies (zoals offerteaanvragen, aankopen, etc.) en hogere posities in zoekmachines zoals Google.

Reden 2: aankoopbeslissingen worden gemaakt op een smartphone

Deze reden sluit aan op de vorige. We bezoeken niet alleen websites op onze telefoon om informatie in te winnen, maar maken ook daadwerkelijk aankoopbeslissingen via een smartphone.

Online kopen

Wat betekent dat? Dat mensen steeds meer via hun smartphone oriënteren en het gewenste product of de gewenste dienst zelfs kopen en betalen via hun telefoon.

Je doet het zelf waarschijnlijk ook. Je zit op de bank en zoekt even snel op je telefoon naar een nieuwe stoel. Je ziet een leuke voorbij komen, bekijkt de foto’s, neemt de specificaties door en je raakt al snel enthousiast. Deze wil je hebben! Voor je het weet klik je op de bestelknop, je vult je gegevens in en via je bank-app reken je af.

Wat zeggen de cijfers?

Uit onderzoek blijkt dat ruim 60 procent van de mobiele consumenten sneller overgaan tot aankoop. Je website moet dus tijdens de oriëntatiefase, de fase waarin je bezoekers de informatie tot zich nemen, optimaal werken. Doet hij dat niet, dan is de kans op een gemiste conversie groot.

Een websitebezoeker irriteert zich al snel

Is je website niet geschikt voor mobiel? Dan ergert jouw bezoeker zich al snel. En nog erger: hij klikt waarschijnlijk ook nog eens snel weg. Het gevolg? Hij koopt zijn product of dienst bij de concurrent die wél een website heeft die hem op de gewenste wijze zijn weg door de website laat vervolgen.

Reden 3: Vindbaarheid in Google

Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat het aantal mobiele zoekopdrachten in Google het aantal via desktop overstijgt. En waarschijnlijk gaat dit aantal alleen nog maar verder omhoog.

Bekijk dit onderzoek over Mobile vs. Desktop Search Volumes maar eens als je hier meer over wilt weten.

Stijging van het aantal mobiele zoekopdrachten

Google speelt in op deze verschuiving door mobiele websites voorrang te geven in de zoekresultaten. Sinds 21 april 2015 houdt het zoekalgortime van Google hier rekening mee. Waarom? Google vindt dat als mensen op hun telefoon zoeken naar informatie, ze ook websites te zien moeten krijgen die op hun telefoon optimaal werken.

Mobielvriendelijke websites scoren dus hoger in de zoekresultaten dan vergelijkbare websites die alleen goed werken op een desktopformaat.

Test je website gratis

Tip: Via deze gratis tool van Google kun je zien of jouw website mobielvriendelijk is.

Is jouw website dat nog niet? Om te voorkomen dat je bezoekers je website snel weer verlaten en wegglijdt in de zoekresultaten is het noodzaak om een responsive website te ontwikkelen.

Wij kunnen helpen!

Is jouw website ook nog niet responsive? Dan kunnen wij je helpen. Zo kan je bestaande website worden omgebouwd naar een responsive website, of kunnen we een nieuwe website voor je maken.

Neem voor meer informatie contact met mij op of maak direct een vrijblijvende afspraak.