Zo (her)ontdek je Twitter voor je onderneming

Twitter zat een beetje in een dipje. Veel gebruikers haakten af. En inkomsten bleven uit. Facebook daarentegen is nog steeds aan het groeien. Twitter kon niet anders dan nieuwe mogelijkheden introduceren om het gat tussen deze Groten der Aarde kleiner te maken. Langere filmpjes, like-buttons en extra tekens waren het gevolg. Wordt Twitter het nieuwe Facebook?

Ik denk het niet. Want Facebook blijft zich natuurlijk ook vernieuwen. Maar Twitter krijgt wel steeds meer weg van zijn donkerblauwe mediavriend. En dat biedt weer nieuwe mogelijkheden voor ondernemers!

Video? Trigger in de eerste seconden

Een voorbeeld… hoewel het eerder ook al mogelijk was om als adverteerder een video-advertentie op Twitter te plaatsen, duurde deze boodschap tot maximaal 6 seconden. Dit is onlangs opgehoogd tot maximaal 30 seconden. Lijkt interessant, want je kunt immers meer informatie geven. Maar de grote vraag is wel hoe de gebruikers hierop zullen reageren. Gaan zij die video helemaal afkijken?

Het laatste wat je wilt, is dat ze wegklikken. Door de lengte van het filmpje kan het zijn dat de gebruiker de video-advertentie al wegklikt voordat de boodschap is aangekomen. En snel doorscrollt naar de volgende tweet.

Als je langere video’s plaatst, trigger je kijkers dan direct in de eerste paar seconden. Zodat ze blijven hangen. Mochten ze dan toch wegklikken, dan is de boodschap waarschijnlijk al wel in de eerste seconden overgebracht.

De unieke kracht van Twitter

De unieke kracht van Twitter lijkt nog steeds te zitten in de korte, pakkende stukjes copy in combinatie met beeld en geluid. Of Twitter daadwerkelijk zijn identiteit verliest door de aanpassingen is nog lastig te zeggen. Maar voor jou als ondernemer kan het nu juist aantrekkelijk zijn om Twitter (weer) te gaan gebruiken.

Nieuwe features, zoals het liken van een tweet, verlagen namelijk de drempel om de interactie aan te gaan op Twitter. Een ‘like’ geven is immers laagdrempeliger dan een tweet retweeten.

Do’s & don’ts

Succesvol gebruik van het sociale medium Twitter zorgt nog steeds voor een groeiende online fanbase. Mits je het medium natuurlijk goed gebruikt. Daarbij blijft het triggeren van je doelgroep het belangrijkst. Maar hoe doe je dat? Ik heb een aantal belangrijke do’s & don’ts voor je op een rijtje gezet:

Do’s

  • Gebruik humor
  • Ga de interactie aan
  • Reageer gevat (wanneer het kan)
  • Wees niet vies van zelfspot
  • Maak berichten zo menselijk mogelijk

Don’ts

  • Niet lezen van andere tweets
  • Niet reageren op een mention of DM
  • Je geduld verliezen bij interactie
  • Trending topics misbruiken

Succes met het (her)ontdekken van Twitter als sociaal medium voor jouw onderneming!