Zo krijg je meer bereik op LinkedIn (deel 2)

In mijn vorige blog legde ik je uit hoe je een goede company page maakt op LinkedIn. Je weet nu wie je doelgroep is en de content die erop staat is professioneel. Er zijn nu nog vijf dingen die je moet doen om het bereik en de vindbaarheid van je bedrijf nog groter te maken.

Zorg voor kwalitatieve statusupdates

Stel bijvoorbeeld een vraag. Plaats een duidelijke call-to-action en zorg voor een (eigen) link. Wanneer je een URL plaatst, is het vaak slim om de standaardtekst die verschijnt te herschrijven. Deze moet prikkelend en uitnodigend zijn. En heel belangrijk: blijf ook na het plaatsen actief. Reageer dus op reacties, ongeacht of ze leuk zijn of niet.

Plaats advertenties met LinkedIn Ads

Adverteren op LinkedIn is relatief goedkoop en eenvoudig zelf te beheren. Je betaalt Cost-per-Click of Cost-per-Mille. Een nadeel van LinkedIn Ads is wel dat adverteren doeltreffender is met de Engelse Ads-versie dan met de Nederlandse. Dat komt omdat veel Nederlandse LinkedIn-gebruikers via de Engelse pagina werken. Deze grote groep kun je dus moeilijk bereiken wanneer je een advertentie via de Nederlandse versie verstuurd.

Meten is weten

Analyseer de informatie die je hebt na het plaatsen van een update. Hoeveel mensen hebben op je update of advertentie geklikt? Klikken ze door naar je website en hoe lang blijven ze daar gemiddeld hangen? Deze informatie is goud waard. Het helpt je om de bedrijfspagina steeds verder te verbeteren.

Publiceer blogs via Puls

Puls is een relatief nieuwe optie bij LinkedIn. Via dit kanaal kun je artikelen en blogs delen. Deze verschijnen bovenin je persoonlijke pagina en connecties kunnen het delen en liken. Op deze manier kun je jezelf dus profileren als kenner. Let er wel op dat je deze functie alleen nog in het Engels kunt gebruiken. Zet je pagina dus op de Engelse versie dan verschijnt Puls (Publish a post) in oranje tekst op je homepage.

Maak van je medewerkers je ambassadeurs

Je medewerkers zijn representatief voor je bedrijf. Het zogenoemde visitekaartje. Zorg er daarom voor dat je medewerkers allereerst degene zijn die content gaan delen en liken. Op deze manier wordt je bedrijfspagina persoonlijker en meer menselijk. Zorg er daarom ook voor dat al je medewerkers een linkedIn-profiel hebben en zijn gelinkt aan de bedrijfspagina.

Benadruk wel dat ze niet alles hoeven te delen of te liken. Alleen hetgeen dat ze interessant of van toepassingen vinden. Kwaliteit gaat boven kwantiteit!

Je bent nu klaar om kennis en informatie te delen via de LinkedIn company page, op de hoogte te blijven van zakelijk nieuws en andere, eventueel concurrerende, bedrijven te volgen.

Slim is nog om je te beseffen dat de communicatiedruk bij LinkedIn lager ligt dan bijvoorbeeld Twitter. Dat betekent dat je beter niet elke dag je volgers moet ‘spammen’ met berichten om draagvlak te creëren.