Zo maak je een goede LinkedIn company page (deel 1)

In het rijtje van Facebook, Twitter en LinkedIn blijft LinkedIn marketingtechnisch vaak nog een ondergeschoven kindje. Bij veel bedrijven kleeft er nog een ‘onbekend is onbemind’-sticker aan. En dat terwijl investeren in een goede company page je veel voordeel kan opleveren. Waarom – en nog belangrijker – hoe? Ik leg het je in een aantal stappen uit.

Een sociaal medium met een professionele identiteit waar werknemers, werkgevers en werkzoekende elkaar vinden. Dat is LinkedIn in een notendop. Iedereen kent de basis wel en weet inmiddels dat je persoonlijke LinkedIn-profiel geen onwaarheden mag bevatten en dat een profielfoto met een net gevangen snoekbaars onprofessioneel overkomt. Eigenlijk geldt dat net zo voor een company page: een professionele uitstraling is een must.

Strategie in 4 stappen

Voordat de pagina zijn vruchten afwerpt, is het belangrijk om goed in kaart te brengen wat er precies nodig is om te slagen. Deze 4 stappen helpen daarbij:

Doelstellingen bepalen

Je hebt een bepaald doel met je bedrijf en het marketingbeleid. Vertaal deze visies door naar je LinkedIn-pagina. Wat is je doelstelling en wat wil je bereiken? Het is verstandig om deze doelstellingen SMART te formuleren. Oftewel: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zo ben je er zeker van dat je doelstellingen staan als een huis.

Doelgroep bepalen

De doelgroep van je bedrijf is vaak anders dan de professionele doelgroep die je op LinkedIn tegen gaat komen. Vragen die je kunnen helpen zijn: Welke functies hebben je toekomstige klanten? In welke branche werken ze? Hoe groot is het bedrijf waarin ze werken? Welk opleidingsniveau hebben ze? En waar zijn ze naar op zoek? Het goed in kaart brengen van je doelgroep is belangrijk voor de content die je op deze pagina wilt zetten. En het kan je straks helpen bij het inzetten van advertenties.

Social media-team samenstellen

Dit team zal de pagina in de gaten houden. De verschillende groepen en discussies reguleren. Interessante content delen en eventueel nieuwe content schrijven. Deze redacteuren zijn verantwoordelijk voor het bijhouden van de pagina.

De balans opmaken

Vaak heb je al een hoop content liggen, zoals productinformatie, blogs, werkvisies of bedrijfsstukken. Welke informatie kun je gebruiken op de company page en welke informatie moet nog worden (her)schreven? Of worden opgedeeld in hapklare brokken?

Company page vullen

Nu je de basis hebt gelegd, is het tijd om je company page te gaan vullen. Het lijkt misschien een puzzel, maar als je de content correct invoert zul je zien dat het bereik van je website en je LinkedIn-pagina snel vergroot. Een company page kan uitmonden in een groot bereik. Dit komt doordat je makkelijker vindbaar bent bij zoekmachines door een tal van zoekwoorden!

Een company page bestaat uit de volgende tabs:

De centrale pagina

Hier komt alles samen. Je gedeelde statusupdates, bedrijfsproducten of diensten, medewerkers en de groepen waar je aan deelneemt. Zorg ervoor dat je medewerkers op LinkedIn zitten en dat ze professionele profielen hebben. Organiseer desnoods een LinkedIn-middag, waarop een fotograaf de juiste foto’s kan maken en een kenner uitlegt hoe je goed gebruik maakt van LinkedIn. Je medewerkers zijn ten slotte je visitekaartje!

Overview tab

Deze pagina staat gelijk aan de homepage van je website. En is zeer belangrijk voor je uiteindelijke vindbaarheid. Als je hier de content juist neerzet, dan ben je via diverse zoekmachines vindbaar. Schrijf dus een prikkelende algemene samenvatting, noteer je kernkwaliteiten, zorg voor een goede coverfoto, update interessante artikelen en presenteer hier je personeel. En vergeet niet om belangrijk zoekwoorden toe te voegen.

Carrière tab

Deze tab kost geld. Wil je het bereik nog verder vergroten, dan is het verstandig deze tab toch aan te schaffen. Hier kun je namelijk vertellen hoe het is om bij je bedrijf te werken en wanneer je mensen zoekt kun je dat ook hier aangeven.

Producten en/of diensten tab

Hier presenteer je het bedrijf. Omdat je op LinkedIn vooral professionals tegenkomt, is het verstandig om je producten en diensten te herschrijven zodat het past bij de mindset van deze specifieke doelgroep. Je kunt hier ook beeldmateriaal uploaden en doorlinken naar de bedrijfswebsite. Maak passende en aantrekkelijke productfoto’s en zorg ervoor dat je links meetbaar zijn.

Statistieken

Hier zijn de statusupdates makkelijk terug te vinden en kun je de resultaten bekijken, zoals het bereik en het aantal kliks. Daardoor kun je goed in de gaten houden hoe je updates scoren. Zo kun je de content in de toekomst op een onderbouwde wijze aanpassen op de wensen van het publiek.
De bedrijfspagina is nu een feit. De volgende keer laat ik je zien hoe je vervolgens je bereik kunt vergroten.