Zo ontwikkel je een geslaagd (creatief) concept

Je wilt een nieuwe dienst of een nieuw product onder de aandacht brengen bij je klanten? Of de USP’s van je bedrijf promoten in een nieuwe markt? Een creatief concept helpt je daarbij. Een concept is de vertaling van het verhaal van jouw bedrijf, merk of organisatie naar communicatiemiddelen. Maar hoe creëer je nu een geslaagd concept? Deze 4 aandachtspunten en cases helpen je op weg.

Een creatief concept kan veel vormen aannemen. Van een innovatief webconcept tot een tastbare mailing. Het kan echt allerlei kanten op gaan en dat maakt de term concept ook wat minder concreet. Maar de gedachte staat vast: een concept moet jouw doelgroep verrassen en aan je binden.

Er zijn een paar tips die ik je wil meegeven om toe te werken naar een geslaagd (creatief) concept.

1. Denk vanuit je doelgroep

Niets is zo waardeloos als een creatief concept dat niet aansluit op de belevingswereld van je doelgroep. Komt de boodschap niet over, dan is het budget verspild. Kruip in de huid van je klanten of mogelijke afnemers. Stel in ieder geval de volgende vragen:

  • Wat vinden ze leuk?
  • Wat zijn hun problemen?
  • Waarmee willen ze zich associëren?
  • Welke ‘taal’ spreken ze?

Benader je doelgroep met iets dat bij ze past en je bent één stap dichter bij wat je achteraf een geslaagd concept kunt noemen.

Case 1: Wijnkoperij Henri Bloem

Voor Wijnkoperij Henri Bloem in Zwolle bedachten we een concept ter ere van het 40-jarig bestaan van de winkel. De boodschap die we over wilden brengen op de doelgroep: Henri Bloem is al 40 jaar dé wijnspeciaalzaak in Zwolle. Een winkel waar het al jaren alleen draait om wijn.

Het campagneconcept werd: “Al 40 jaar passie voor wijn. Dat proef je.” Die slogan en het bijbehorende beeldmerk werden een jaar lang doorvertaald naar advertenties, signing in de winkel, stickers en nog veel meer.

De pluspunten van dit concept:

  • Het idee is voor iedereen begrijpelijk
  • De oorspronkelijke boodschap (het 40-jarig bestaan) komt in iedere uiting terug
  • Er wordt een diepere laag (kennis van wijn; dat proef je!) gecommuniceerd

2. Creatief, maar zeker niet té

Veel reclamebureaus en ondernemers houden van iets creatiefs. Vinden ‘we’ leuk. Maar veel belangrijker is dat een concept naadloos aansluit bij de identiteit van je bedrijf, merk of organisatie. Zodat het herkenbaar is voor je publiek en een waardevolle bijdrage levert aan het behalen van je doelstelling.

Functie

Gelukkig heeft ‘creatief’ vaak ook een functie. Het trekt de aandacht of zorgt ervoor dat een communicatiemoment beter wordt onthouden. Creativiteit werkt. Maar creatief zijn om het creatief zijn kan averechts werken. Woordgrapjes bijvoorbeeld kunnen echt niet meer.

Onthoud bij het bedenken van een concept dat het als het ware een praktische vertaling is van (een gedeelte van) de marketingcommunicatiestrategie. Als de match er is, ga je de goede kant op!

3. Keep It Stupid Simple

“Onze klanten zijn echt niet dom, hoor.” We horen het vaak – misschien niet in deze letterlijke bewoordingen, maar het is een veelgehoorde boodschap. Je hoort me niet zeggen dat jouw doelgroep niet slim is, maar houd er bij het ontwikkelen van een concept rekening mee dat echt iedereen je boodschap moet kunnen snappen.

Jargon?

Snapt iemand het niet, dan is dat een gemiste kans. En dat is zonde. Als ondernemer of manager ben je zóveel met jouw vak bezig dat het voor jou allemaal een piece of cake is. Overschat de kennis bij jouw doelgroep niet. Bang dat jouw organisatie dom overkomt als er niet in jargon wordt gesproken? Wees niet bang. Klanten waarderen het juist wanneer er in duidelijke taal tegen ze wordt gesproken.

Dus: KISS (Keep It Stupid Simple) en vergroot de kans op een geslaagd creatief concept.

Case 2: Samen Hattem

De Gemeente Hattem kwam bij ons met de vraag om mee te denken over het ‘in de markt zetten’ van een nieuw idee voor de inwoners van Hattem. Om ideeën en dromen uit de stad te ontdekken en vervolgens uit te voeren, moest er een concept worden bedacht om dit idee kenbaar te maken aan de buitenwereld.

Wij bedachten de naam voor het concept: Samen Hattem. Een ‘platform’ om inwoners mee te laten denken over de ontwikkeling van hún stad. De marketingcommunicatie-uitingen sluiten aan op die visie.

Stadshart

De identiteit sluit aan bij die van de gemeente en heeft een menselijke touch. Het stadshart van Hattem vormt zich tot een hart: samen maken we de stad.Onder de noemer Samen Hattem stelt de gemeente zich nu nadrukkelijk open voor ideeën van inwoners. Dit veelzijdig inzetbare concept is doorvertaald naar een nieuwe samenwerkingsvorm en marketingmiddelen als:

  • Een interactieve website
  • Advertenties
  • Werkboeken
  • Posters en ‘praatplaten’

4. Maak het tijdloos

Iets wat tijdloos is, is vaak het meest interessant. Qua uitstraling naar de buitenwereld, maar ook qua budget. Hoe uniek een concept ook moet zijn, zorg ervoor dat het geen eendagsvlieg wordt.

Kracht van herhaling

Een goed concept kan zich met de tijd namelijk ontwikkelen tot een steeds sterker wordend concept. Want de welbekende kracht van herhaling komt natuurlijk ook hier om de hoek kijken!

Bekijk ook eens mijn video over e-mailmarketing.