Branding en communicatie vanuit je kernwaarden

Ieder mens is uniek. En heeft zijn of haar dromen, waarden en normen. Dat geldt net zo voor bedrijven en organisaties. Idealen, kernwaarden en eigenschappen vormen de basis van elk sterk merk.

Afgelopen week hielden Manouk en ik een strategiesessie bij een opdrachtgever. Een bedrijf met ambitieuze, gedreven vakmensen die eigenlijk al heel goed weten wie ze zijn en waar ze voor staan – maar daar nog niet precies de vinger op kunnen leggen. En het ook dus ook nog niet laten doorklinken en voelen in hun branding en communicatie. Maar dat het anders kan én moet, weet het team.

Op zoek naar kernwaarden

Om hun merk goed neer te kunnen zetten, zijn we tijdens de sessie samen onder andere op zoek gegaan naar hun kernwaarden. Ja, op zoek. Want kernwaarden – of leidende principes – bedenk je niet even. Als het goed is, zijn die al verankerd in je bedrijf.

Want net zoals dat je als mens ergens in gelooft en ergens voor staat, doe je dat als merk ook. De kernwaarden van je bedrijf of organisatie vormen wie je bent en waar je voor staat. Je moet ze soms alleen nog zien te ‘vangen’ en definiëren om ze toe te kunnen passen.

Waarom zijn kernwaarden belangrijk?

Wij geloven dat organisaties die communiceren vanuit hun idealen en waarden succesvoller zijn. Kernwaarden geven namelijk richting en onderscheiden je van de concurrentie. Bovendien spreek je op die manier de doelgroepen aan die bij jouw merk passen. Zo wordt de relatie met je klant of publiek sterker en waardevoller.

Kijk maar eens naar Cool Blue. Cool blue staat voor Gewoon verwonderen, Vrienden, Eigenzinnig, Flexibel en Gewoon doen. Ze leggen die waarden op in alles wat ze doen. Intern én extern. En het mooiste: die waarden komen van binnenuit. Ze zijn begonnen als vriendenclub en zijn nog steeds een vriendenclub.

3 aandachtspunten voor het definiëren van je kernwaarden

Als je je kernwaarden wilt definiëren, houd dan rekening met deze 3 aandachtspunten:

1. Kijk naar binnen (echt naar binnen)

En vooral niet naar waar de concurrentie voor staat. Inside-out denken noemen we dat. Waar staat je organisatie voor? Wat is typisch jouw bedrijf? Ga met je collega’s in gesprek en plan een brainstormsessie in om te achterhalen wat jullie kenmerkt en waar jullie voor staan.

Blijf alsjeblieft bij de waarheid. Definieer wat je echt voelt en bewaak dat vervolgens met hart en ziel. Want wanneer je positionering en imago niet aansluiten op wie jullie echt zijn, gaat dat vroeg of laat wringen.

2. Kill your darlings

Ik denk dat je binnen elk bedrijf makkelijk 10 waarden kunt definiëren waar jij en je collega’s achter staan. Maar de kracht zit hem juist in less is more. Durf te kiezen en focus aan te brengen. Als je er bijvoorbeeld maar 3 mag kiezen, welke raken dan écht de essentie van je merk? Probeer dus niet te verzanden in een lange lijst, maar durf te focussen.

3. Geef duiding en context aan je kernwaarden

Woorden als ambitie, open en transparant zijn opzichzelfstaand vrij lege begrippen. Want als je staat voor vertrouwen, wat houdt dat dan in? Wat bedoel je daar precies mee? Geef context aan je kernwaarden. Zoals: ‘We gaan tot het uiterste’, of ‘We zijn open en eerlijk, ook als het niet goed gaat’.

pascal

Ook aan de slag met jouw kernwaarden?

Wil je meer weten over kernwaarden? Of samen met je team deelnemen aan een strategiesessie? Neem dan contact met mij (Pascal) op via 038 760 04 70 of stuur een e-mail.