Communicatietips voor de feestdagen

De feestmaand staat weer voor de deur! Als je goed voorbereid wilt zijn, is het slim om nu al volop aan de slag te gaan met je promotie- en contentactiviteiten voor de feestdagen. Hoe? In deze blog geven wij je een aantal marketing- en communicatietips voor bedrijven in de B2B- en B2C-markt. Op een succesvolle afsluiting van 2014!

Tip 1: Maak een contentplanning

Een goede voorbereiding is het halve werk. Maak daarom een contentplanning. Dit geeft je overzicht en houvast bij het verspreiden van je boodschap. Welke informatie wil je delen rondom de feestdagen? En stel vervolgens vast in welke vorm je die content gaat gieten. Video? Tekst? Afbeeldingen? Of een combinatie?

Met een sterke contentplanning ben je er zeker van dat je de juiste content op de juiste momenten verspreidt. Als laatste stap bepaal je via welke kanalen je de content gaat delen.

Denk aan je eigen online kanalen, zoals je website en webshop, social media en nieuwsbrief, maar vergeet ook de offline mogelijkheden niet, zoals huis-aan-huis verspreiding.

Tip 2: Kerstkaart 2.0

Richt je onderneming zich met name op de zakelijke markt? En heb je geen speciale feestmaandaanbiedingen? Geef bestaande klanten dan een blijk van waardering voor het afgelopen jaar. Val op door verder te denken dan een standaard kerstkaart of fles wijn. Ga crossmediaal! Denk aan een persoonlijke videoboodschap die je toevoegt aan een kerstkaart door middel van Layar. Een handige tool waarmee je printmiddelen tot leven kunt roepen.

Tip 3: Doe iets speciaals voor trouwe klanten

Je bestaande klanten zijn je betrouwbaarste klanten. Focus niet alleen op nieuwe klanten, maar investeer ook in je huidige klantenbestand. Geef ze extra aandacht door een persoonlijke boodschap te sturen of een vasteklantenkorting te geven. Zo voelen ze zich gewaardeerd. Klaar om samen het nieuwe jaar in te gaan!

Tip 4: Creëer urgentie voor je aanbiedingen

Heb je een speciale aanbieding tijdens de feestmaanden? Stimuleer (potentiële) klanten om direct een aankoop te doen. Oftewel: maak je aanbiedingen schaars. Vermeld bijvoorbeeld call-to-actions als: ‘Alleen vandaag beschikbaar in de webshop’ en ‘Gratis verzending in de maand november’. Klanten willen die een aanbieding niet willen mislopen, zullen daardoor sneller bestellen.

Tip 5: Wees consistent in je boodschap

Communiceer altijd dezelfde boodschap. Dat geldt natuurlijk het hele jaar door, maar let er extra op tijdens de feestdagen. Zeker wanneer vele aanbiedingen tijdens de feestdagen voor extra inkomsten moeten zorgen. Zorg ervoor dat al je kanalen, zoals je website en webshop, social media, blog en e-mails dezelfde boodschap uitstralen en dat je dezelfde tone of voice hanteert. Zo blijf je herkenbaar voor je doelgroep.