Een eigen tone of voice voor meer persoonlijkheid in je (web)teksten

Je logo, huisstijl en website laten zien waar je bedrijf voor staat. Maar ook in tekst kun je de persoonlijkheid van je onderneming laten zien. Je tone of voice is daarmee een minstens zo belangrijk onderdeel van je identiteit.

De ‘tone of voice’ is eigenlijk hoe we iets zeggen of schrijven. Op welke toon, met welke aanspreekvorm en in welke bewoordingen. Hij maakt de match tussen communicatie in real life en via marketinguitingen. En is dus een onmisbaar element in communicatiemomenten waarbij je geen face-to-face-contact hebt.

Mensen willen namelijk zaken doen met echte mensen. Met de personen die ze aan de telefoon krijgen, of die ze terugmailen. Niet met afstandelijke bedrijven.

De tone of voice bepaalt hoe je communiceert via de communicatiekanalen. Het geeft je bedrijf persoonlijkheid. En vormt een richtlijn voor alle communicatie-uitingen.

Waarom een eigen tone of voice?

Een tone of voice is nodig om te bepalen hoe je een boodschap overbrengt. Hoe communiceer je aan de telefoon met je klanten? Of tijdens een afspraak? In teksten voor brieven, e-mails, webteksten, social media-posts en andere marketinguitingen kun je de intonatie niet laten horen. Maar door een eigen tone of voice toe te passen, kun je tóch communiceren op de manier die past bij jou als organisatie.

Het meest waardevolle is misschien nog wel dat klanten je op die manier als persoon gaan zien, je vertrouwen en geloven.

Hoe vind je je eigen tone of voice?

Heb jij als ondernemer of marketeer nog geen tone of voice vastgesteld? Begin dan bij het begin: de identiteit van je bedrijf. Wat zijn de kernwaarden? En de merkpersoonlijkheid? Ben je ondernemend en inspirerend? Of dominant en fanatiek?

Die identiteit van je bedrijf, bepaalt ook hoe je praat. Een kledingmerk voor jonge meiden, klinkt nou eenmaal anders dan een bank voor beleggers.

Bepaal op basis daarvan hoe je wilt klinken. Informeel of formeel. Amicaal of wat zakelijker. En hoe je de doelgroep aanspreekt: met u of je.

Denk ook na over hoe je doelgroep praat. Zijn het jonge mensen? Dan mag je ze best met ‘je’ aanspreken. Doen ze bij elkaar namelijk ook. En humor kunnen ze vaak ook wel waarderen. Richt je je meer op managers? Dan kun je zo af en toe prima vaktaal toepassen. Termen die ze kennen en gebruiken tijdens hun werkzaamheden laten zien dat je verstand van zaken hebt.

Leg de tone of voice vast in een stijlgids

Leg de bepaalde tone of voice vervolgens vast. Zo is voor iedereen in het bedrijf duidelijk hoe je communiceert. Denk aan regels als:

  • Als we over onszelf schrijven, zeggen we ‘we/wij’ in plaats de bedrijfsnaam
  • We spreken de doelgroep altijd aan met ‘je’
  • We gebruiken korte zinnen, weinig hulpwerkwoorden en geen moeilijke woorden
  • We delen onze kennis op een relevante manier, communiceren kort en bondig en delen geen overbodige informatie