Leestijd: 3 minuten
Wil je een logo laten ontwikkelen voor een nieuwe onderneming? Of is je organisatie bezig met een restyling van het logo en de huisstijl? Een sterk en herkenbaar logo bedenken en creëren is een kunst. In deze blog leg ik je uit aan welke 5 eigenschappen een goed logo moet voldoen.
Pascal Biesterbos / 26 april 2017
Achter een goed logo zit een filosofie. Succesvolle logo’s vertellen dan ook een verhaal en dragen de kernwaarden van een organisatie uit. Om daar precies op aan te sluiten, ondergaan veel logo’s dan ook een restyling na verloop van tijd. Ze veranderen meestal niet drastisch, maar door subtiele veranderingen toe te passen, past het logo beter bij de organisatie en de ontwikkeling die het bedrijf heeft doorgemaakt.
Of je nu een nieuw logo wilt ontwikkelen of een restyling wilt doorvoeren, onderstaande factoren helpen bij het bedenken en ontwerpen van een goed logo.
Een logo dat direct zijn werk doet, is het logo van Alzheimer Nederland. Het logo past bij de doelgroepen: mensen met dementie en hun naasten. De ‘verdwijnpunten’ maken visueel wat de effecten zijn van dementie. De emotionele connectie van de doelgroepen met dit logo is daardoor sterk.
Het logo straalt de eigenschappen van een bedrijf of organisatie uit. Zorg daarom dat je helder hebt wat je doelgroep aanspreekt en wat je wilt uitstralen. Past het bij je doelgroep? Dan is de kans groot dat je publiek het juiste gevoel krijgt bij je onderneming.
Het beeldmerk van de Nederlandse Spoorwegen gaat al jaren mee en de houdbaarheidsdatum is nog lang niet in zicht. Het logo is al sinds 1968 in gebruik. Een goed logo is dus niet afhankelijk van de tijd.
Hoewel iedereen een tijdloos logo wil bedenken, komen ook in deze wereld trends voor. Maar trends waaien over, waardoor een hip logo naar verloop van tijd weer ‘ouderwets’ is.
Moet een onderneming zich dan jaren aan een goed logo vastklampen? Nee, een (kleine) logorestyling waarmee je de details aanpast naar de huidige tijd kan al wonderen doen.
Het logo is de belangrijkste identiteitsdrager binnen de huisstijl. Past het logo op de website, een pen, auto’s, visitekaartje en een t-shirt? Dan is het logo schaalbaar. Dit betekent dat het logo in verschillende ruimtes (vierkant, liggend rechthoekig en staand rechthoekig) is te gebruiken.
Zorg er ook voor dat het logo in verschillende varianten herkenbaar blijft. Maak dus altijd een sterke diapositieve variant (zwart-witversie), zodat je logo op elke achtergrondkleur bruikbaar én herkenbaar is.
Een goed voorbeeld hiervan is het logo van Whatsapp. Het officiële logo is groen. Maar zie je het logo in het zwart, dan weet je nog steeds om welk bedrijf het gaat.
Keep it Stupid Simple. Sla de creatieve plank niet mis door een onmogelijk logo te bedenken. Met een simpel en doordacht logo is de kans groot dat je doelgroep je snapt, onthoudt en op onbewust niveau al een beetje van je gaat houden.Het logo van FedEx is hiervan een perfect voorbeeld. Het logo is strak en de huisstijlkleuren komen er direct in voor. Maar het is de kleine verborgen boodschap die het logo groots maakt. Tussen de E en de X herken je een pijl in de witte ruimte. Deze pijl staat voor de waarden snelheid, precisie en vooruitgang. Voor een bedrijf in de logistiek 3 essentiële kernwaarden.
Radiostation NPO 3FM presenteerde laatst haar nieuwe logo. Het is een belangrijk onderdeel binnen de herprofilering van de radiozender. Radio-dj Domien Verschuuren vertelde: “Het is de buitenkant, maar met een nieuw logo kunnen we nóg meer het ‘ons-gevoel’ creëren.”
Hij bedoelt hiermee dat de doelgroep van 3FM niet is veranderd, maar dj’s zoals Giel Beelen, Gerard Ekdom en Rob Stenders zijn wel vervangen voor nieuwe en jongere dj’s. Bij deze verandering hoort een nieuw logo, waarmee de look & feel aansluit bij het radiostation én het publiek.
Zendermanager Basyl de Groot over het nieuwe logo: “Ik wilde de power van het nieuwe 3FM graag in de vormgeving laten terugkomen.” Het blauw is vervangen voor zwart. En er zijn radiogolven in verschillende neonkleuren toegevoegd. Het logo sluit daarnaast ook aan bij de andere logo’s van NPO.
Voordat je een succesvol logo bedenkt, moet de basis van je bedrijf dus staan als een huis. Leg daarom eerst je merkidentiteit, merk-dna en corporate story vast. Van daaruit kun je door naar de visuele uitstraling. Uiteraard kunnen onze merkstrategen je daarbij helpen. Bel of mail gerust met Pascal voor meer informatie hierover.
DELEN VIA
Dan kun je ons natuurlijk altijd bellen!