Denk in klantvoordelen en boek succes

De nieuwe klant gaat met de muis naar de rechterbovenhoek. En tikt in dat hij op zoek is naar nieuwe hardloopschoenen. Niet dat hardlopen zijn ding is. Maar hij wil van de zomer fit en sportief zijn. En de juiste hardloopschoenen gaan van dit plan een succes maken. Althans, hij ziet staan: “De zool van deze schoen is perfect voor een efficiënte loopstijl.” Als beginneling voelt hij zich aangesproken en besluit het product meteen te bestellen. Bingo!

Elke website met een product of dienst zou één of meerdere Unique Selling Points (USP’s) moeten hebben. Dit zijn dé punten die jouw product of dienst laten uitblinken tussen honderden andere. Des te belangrijker om deze dus goed uit de verf te laten komen.

Waarom een klantvoordeel?

In het geval van de klant met de nieuwe hardloopschoenen werkte de USP als volgt. Hij is geformuleerd als een voordeel voor de klant. En niet vanuit het perspectief van het product. Dit is een belangrijk aspect, want de consument koopt een product omdat hij iets mist. Hij heeft iets nodig en het product gaat hem helpen om dit op te lossen.

Het gaat dus niet om het bijzondere materiaal waar de zool van is gemaakt. Het draait erom dat de nieuwe eigenaar van het paar sportschoenen geen last meer krijgt tijdens een lange duurloop. Net zoals het draait niet om de gezonde bacteriën in een melkdrankje als Yakult.

Het gaat om het verminderen van een opgeblazen gevoel bij de consument. En het gaat niet om het uitbesteden van de belastingaangifte, maar om de extra tijd die de klant nu kan besteden aan zijn eigen acquisitie.

Unique buying reasons

Sommige marketeers hebben het in plaats van Unique Selling Points liever over Unique Buying Reasons. Het zijn de voordelen van een product of dienst waar de nieuwe klant zich in moet kunnen vinden. Een gemis dat hij met de aankoop gaat opvullen. En het is de taak van de aanbieder om dit zo duidelijk mogelijk te maken voor potentiële klanten.

Onze tip: denk in klantvoordelen om succes te boeken!

Het boek Verleiden op internet van Aartjan van Erkel geeft een aantal praktische en zeer bruikbare tips voor het gebruik van USP’s:

  • Laat je USP’s grafisch opvallen in de tekst. Door bijvoorbeeld een afwijkende tekstopmaak.
  • Werk met een tussenkopje boven een lijstje usp’s. Zo verhelder je ingewikkelde producten.
  • Koppel een Call to Action aan het voordelenlijstje. Het geeft meer helderheid als je websitebezoekers aanspoort tot het kijken van een filmpje of door laat klikken naar een andere productpagina met informatie.
  • Zoom in op de unieke details van het product

Een USP is een belofte. Bewijs daarom altijd op je website wat je belooft.