Facebook-adverteren: zo krijg je in korte tijd meer fans en klanten

Facebook heeft een uitgebreid advertentiesysteem waarmee je vrij gemakkelijk en snel nieuwe fans en klanten kunt werven. Zelfs met een klein budget kun je al grote stappen maken. Vooral als het gaat om business to consumer (B2C). Wil jij ook geen klanten mislopen? Wacht dan niet langer en start met adverteren op Facebook.

Ik geef je een aantal tips om goed van start te gaan of je bestaande campagnes te optimaliseren.

1. Bepaal het doel van je Facebook-campagne

Je kunt verschillende doelen kiezen voor je Facebook-campagne. Zie de afbeelding hieronder. Als je wilt dat meer mensen je pagina gaan volgen, kies dan voor ‘Pagina promoten’.

schermafbeelding-2016-04-20-om-111514

Facebook De Communicatiemakers

Wil je juist meer mensen naar een speciale inschrijf- of landingspagina trekken? Om bijvoorbeeld inschrijvingen te genereren? Kies dan voor ‘Mensen naar je website sturen’. Afhankelijk van wat je wilt bereiken, kun je het doel instellen. Vervolgens kun je daar de daadwerkelijke advertentie op afstemmen.

2. Bepaal je doelgroep

Stel je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk vast. Facebook biedt de mogelijkheid om verder te specificeren dan alleen op geslacht, leeftijd en regio.

schermafbeelding-2016-04-20-om-111745

Stel jezelf de volgende vragen om je doelgroep helder te krijgen:

  • Waar woont mijn doelgroep?
  • Waar werkt mijn doelgroep?
  • Welke pagina’s volgt mijn doelgroep?
  • Wat zijn de hobby’s van mijn doelgroep?
  • Van welke tv-programma’s, series, boeken en muziek houdt mijn doelgroep?

Wil je de medewerkers van een bepaald bedrijf bereiken? Ook dat kan via Facebook. Je kunt nu namelijk kiezen uit een lijst van bedrijven in Nederland. Mensen die op hun persoonlijke profiel hebben aangegeven dat ze bij dat bedrijf werkzaam zijn, zullen je bericht dan te zien krijgen. Staat het bedrijf er niet tussen? Dan is het misschien relevant op te specificeren op een bepaalde branche en functietitel.

schermafbeelding-2016-04-20-om-111805

3. Stel een maximum budget in

Je bepaalt zelf hoeveel je aan elke campagne besteedt. Zeker als je voor het eerst gaat adverteren, is het slim om een maximaal budget in te stellen. Je kunt een budget per dag instellen of voor een langere looptijd. Zo weet je waar je aan toe bent. Afhankelijk van de resultaten kun je dit budget op elk gewenst moment nog naar beneden bijstellen of juist upgraden. Loopt het storm en heb je al genoeg clicks of inschrijvingen? Het is ook mogelijk om je campagne direct te stoppen.

4. Bepaal hoe je advertentie eruit moet komen te zien

Je kunt kiezen uit verschillende advertentiestijlen. Als je kiest voor meer paginalikes, dan hebben de advertenties een afbeelding, titel en een vind ik leuk-knop, zodat gebruikers meteen jouw pagina kunnen liken.

Wil je juist meer mensen naar je website trekken? Dan zijn de advertentie iets uitgebreider. Deze zijn voorzien van een beschrijving, linkfoto, linktitel, linkbeschrijving en een optionele Call to Action button, zoals ‘Meer informatie’ of ‘Bestellen’. De advertentie heeft ook een vind ik leuk-button als deze wordt vertoond in het nieuwsoverzicht aan mensen die je pagina nog niet volgen.

schermafbeelding-2016-04-20-om-112239

5. Zorg voor goede content

Doel, doelgroep, budget en advertentievorm bepaald? Tijd voor de content! Naast een aansprekende foto heeft de tekst (vaak op onbewust niveau, zie mijn blog) een groot effect op het succes van je campagne.

Enkele tips:

  • Schrijf korte zinnen
  • Wees duidelijk en schrijf to the point
  • Gebruik duidelijke call to actions (denk aan inschrijven, meer informatie opvragen etc.), zodat het voor de lezer duidelijk is wat hij moet doen
  • Wees je ervan bewust dat de inhoud van je campagne – dus de tekst en het beeldmateriaal – een doorslaggevende rol speelt.

Als je stap 1 tot en met 4 perfect hebt uitgevoerd, maar stap 5 niet de aandacht krijgt die hij verdient, dan zal je Facebook-advertentie niet zo succesvol zijn als je wilt. Succes met je (eerste) campagne!

En lukt het niet, bel dan gerust. Dan helpen wij je op weg.