Onbewust beïnvloeden met tekst doe je zo

Heb jij een website waarop je bezoekers aanspoort om iets te doen? Een bestelling plaatsen, inschrijven voor de nieuwsbrief, aanmelden voor een proefabonnement of een gratis offerte aanvragen bijvoorbeeld? En valt het aantal verkopen of aanmeldingen je tegen?

In deze blog leg ik je uit hoe je met micro-copywriting meer resultaat kunt behalen.

Het leuke is dat je al met slechts één woord of korte zin je klant onbewust kunt overtuigen. Want wist je dat ons aankoopgedrag voor 95 procent wordt bepaald door het onderbewuste? Oerinstincten, emoties en reflexen zijn hierin de baas. En beslissingen worden hier snel, makkelijk en associatief gemaakt.

Door micro-copywriting toe te passen, kun je hier handig op inspelen. Deze techniek is goed toe te passen voor doelstellingen als:

  • meer bestellingen via je webshop
  • meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief
  • meer aanvragen voor een vrijblijvende offerte
  • meer aanmeldingen voor je training of workshop

Tip 1: gebruik geruststellers bij knoppen en links

Klanten komen niet toevallig op je website. Ze klikken niet doelloos rond, maar zijn vaak op zoek naar een oplossing voor hun probleem. En hebben dus een koopintentie.

Overtuig je klant om op de (koop)knop te klikken door onzekerheden en twijfels weg te nemen. Dit doe je door korte zinnen in de buurt van een (koop)knop of belangrijke link te plaatsen.

De potentiële klant weet namelijk niet wat er gebeurt als hij of zij op de knop klikt. Die twijfel kun je eenvoudig wegnemen met een woord of korte zin ter verduidelijking.

Een aantal voorbeelden:

  • Open een rekening

1 maand gratis uitproberen

  • Direct inschrijven

U kunt uw gegevens later altijd nog wijzigen

  • Review plaatsen

Je krijgt eerst nog een voorbeeld te zien voordat je bericht definitief wordt

  • Bestellen

Uw product is morgen al in huis

  • Offerte aanvragen

Binnen 1 werkdag gratis en vrijblijvend een aanbod in uw mailbox

  • Bericht verzenden

Binnen 1 uur krijgt u antwoord van ons

Micro-copywriting verlaagt onbewust de drempel om op een knop te klikken of door te gaan in een (koop)proces. Het voorkomt dat iemand afhaakt vanwege ‘keuzestress’. Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld van verzekeringsvergelijker hoyhoy.nl.

Bij de – toch best belangrijke – keuze voor de hoogte van het eigen risico laat de website met micro-copywriting weten dat het bedrag later altijd nog kan worden gewijzigd. Dat vergemakkelijkt de keuze voor de bezoeker en vergroot de kans dat hij of zij verder gaat in het proces van de verzekeringskeuze.

de-communicatiemakers-micro-copywriting-hoyhoy

Tip 2: pas verliestaal toe

Neem eens kritisch je knopteksten of de call to actions (CTA’s) op je website door. Gebruik je winsttaal of verliestaal om je websitebezoekers aan te moedigen iets te doen? Als je ‘winsttaal’ gebruikt, focus je op de voordelen die te behalen zijn. Als je schrijft in ‘verliestaal’, focus je juist op het nadeel dat de klant heeft als hij iets niet doet.

Winstaal = Meld je aan en wij houden je op de hoogte van interessante tips
Verliestaal = Meld je aan en mis niet langer de beste communicatietips

Wat veel ondernemers vergeten, is dat angst een belangrijke prikkel is in het aankoopproces. Want niemand wil iets ‘kwijtraken’. De angst om iets te verliezen, is sterker dan de wil om iets te krijgen.

Door verliestaal toe te passen, speel je onbewust in op het psychologisch principe ‘loss aversion’: de neiging om een mogelijk verlies te voorkomen.

Een aantal zinnen die je kunt toepassen:

  • Mis niet langer…
  • Voorkom dat u…
  • Dat wil je toch niet missen?

Kleine aanpassing, groot verschil. Veel succes met het toepassen van onbewust beïnvloeden op je website.

Vragen over micro-copywriting? Of benieuwd hoe jij het kunt toepassen op jouw website? Bel, mail of tweet ons gerust.