Hoe je e-mailmarketing succesvol maakt

Open op maandagochtend de mailbox van een willekeurige ontvanger van jouw nieuwsbrief en je zult zien dat ‘ie uitpuilt met berichten. De kans dat ‘marketing e-mails’ direct worden gewist, is dan ook groot. Hoe zorg je ervoor dat jouw mail – tussen al die andere aandachttrekkers – wél wordt gelezen? En boek je succes met e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een effectief marketingmiddel. Je kunt er vrij eenvoudig een zeer gerichte doelgroep mee bereiken. En de kosten voor een mail zijn minimaal. De kosten voor het verzenden van een e-mail naar 10.000 adressen zijn immers gelijk aan het verzenden naar slechts 100 adressen. Daarbij is een goed opgestelde mailing goud waard. In deze blog vertel ik meer over een aantal belangrijke thema’s als het gaat om e-mailmarketing.

1. Een effectieve mailing opstellen

Als je tijd steekt in e-mailmarketing wil je natuurlijk dat de mailing bijdraagt aan het behalen van je doelstelling. Wil je meer clicks naar je website? Wil je direct bestellingen of aanmeldingen vanuit de mailing? Of wil je je organisatie neerzetten als kennispartner? Houd altijd het doel van e-mailmarketing in je achterhoofd bij het maken van mailcampagnes. Alleen zo maak je van e-mailmarketing een succes.

Ik geef je 5 tips voor een effectieve e-mailcampagne:

  • Focus de mailing op 1 doel

Als je de mailing volledig baseert op een (haalbaar) doel, dan zul je zien dat je meer resultaat bereikt.

  • Prikkel ontvangers met een pakkende onderwerpregel

Het is bewezen dat een pakkende onderwerpregel resulteert in een hoger openingspercentage. Is je onderwerpregel niet interessant? Dan is de kans groot dat andere e-mails meer aandacht krijgen. Zonde!

  • Zorg voor continuïteit

Of je er nu voor kiest om elke dag, week of maand een mailing te versturen… zorg ervoor dat er continuïteit in zit. Zo weten ontvangers wat ze kunnen verwachten.

  • Maak de mailing geschikt voor mobiel

Over de term ‘responsive’ hebben we het vaker gehad. Ook voor e-mailcampagnes geldt dat ze responsive (meeschalend met het scherm) moeten zijn. Je wilt immers ook dat je e-mail goed wordt weergegeven op een tablet en smartphone, zodat ontvangers geen halsbrekende toeren uit hoeven te halen om de mailing rustig te kunnen bekijken.

  • Verwacht niet te veel van je ontvanger

Deze tip sluit aan op de vorige. Als je denkt dat de ontvangers van je mailing er alles voor over hebben om koste wat het kost een mailing van 5 A4’tjes aan tekst door te nemen, dan heb je het mis. Houd het kort en to the point om het je lezer makkelijk te maken. Link voor extra content door naar pagina’s op je website.

2. Gebruik de juiste software

Er zijn veel programma’s waarmee je e-mailcampagnes kunt creëren en versturen. Er zijn betaalde programma’s, maar er is ook gratis software beschikbaar. Maak de juiste softwarekeuze. Een goed programma zorgt er namelijk voor dat je efficiënter en effectiever bezig kunt zijn met e-mailmarketing.

Tip: wij maken voor e-mailmarketing voornamelijk gebruik van het open source-programma MailChimp.

Inzicht in de statistieken

Eén van de voordelen van e-mailmarketing is dat je het effect nauwkeurig kunt meten. Je kunt niet alleen het ontvangstpercentage zien, maar ook wie de mailing daadwerkelijk heeft geopend en wie op welke knop heeft geklikt. Inzicht in de statistieken zorgt ervoor dat je steeds beter kunt inspelen op de wensen van je ontvangers.

En met een koppeling met bijvoorbeeld je webwinkel is het zelfs mogelijk om de content te personaliseren voor je ontvangers. Zo kun je heel gericht aanbiedingen doen. Dát draagt bij aan het behalen van je doelen!

Bouw aan een waardevol adressenbestand

Een goed adressenbestand is van onschatbare waarde. Maar hoe kom je eraan? Kopen? Of ervoor zorgen dat je mailingen zó interessant zijn dat iedereen zich inschrijft? Bouw aan een waardevol adressenbestand door de inhoud op nummer 1 te plaatsen. En zorg er vervolgens voor dat e-mailmarketing een plaats krijgt binnen de totale marketingstrategie van je organisatie.

Cijfertjes

Een waardevol adressenbestand draait niet alleen om cijfertjes. Een lijst met 9.834 adressen is niet per se interessanter dan een lijst van 987 e-mailadressen als in die laatstgenoemde alleen maar ‘actieve’ ontvangers zitten.

Tip: wil je je e-mailadressenlijst laten groeien? Maak unieke content (bijvoorbeeld een whitepaper) die je doelgroep gratis kan downloaden na het achterlaten van een e-mailadres.

Succes!

Aan de slag met deze e-mailmarketing tips? Onthoud dat het grootste gedeelte van alle mails die wereldwijd worden verzonden spam is. En je wilt niet dat jouw zorgvuldig samengestelde e-mails daarbij horen. Ga de uitdaging aan en ga op zoek naar de juiste vorm en content. Wek vertrouwen en zorg ervoor dat ontvangers jouw mailingen willen ontvangen en – minstens zo belangrijk – willen blijven ontvangen.