Je websitebezoeker verleiden met een verhaal

We willen het allemaal… Elke websitebezoeker verleiden. Hij of zij moet eigenlijk meteen op de koopknop klikken. Of de telefoon pakken en contact opnemen. Maar in de praktijk blijkt dat niet altijd zo makkelijk. We moeten een stapje verder gaan en de websitebezoeker verleiden en inspireren. Maar hoe doen we dat?

Beleving. Dat is het toverwoord als het gaat om het verleiden van je publiek. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om een website, brochure of advertentie. Het draait niet alleen om het uiterlijke plaatje, maar ook om de boodschap die je het publiek meegeeft. Het verhaal. Wij mensen houden namelijk van verhalen. Het is informatie die we kunnen verwerken en vervolgens blijven onthouden. En daar kun je als bedrijf van profiteren.

Je website leent zich perfect als podium voor dat verhaal. Het is dé plek waar je het verhaal achter je organisatie, dienst of product op een doordachte manier kunt overbrengen.

Vermijd platgetreden paden

‘Welkom op de website van’… We zien hem nog vaak voorbij komen. Net als ‘Uw partner’, ‘Kwaliteit’ en ‘Jarenlange ervaring’. Het zijn platgetreden paden waar bezoekers en potentiële klanten al lang niet meer warm van worden.

Je websitebezoeker zich welkom laten voélen is vele malen sterker dan hem welkom héten. Dat is je websitebezoeker verleiden. Wat is het dat jouw organisatie, dienst of product bijzonder maakt? In welke klantbehoeften voorzie je? Door dát te vertellen, interesseer je de bezoekers van je website.

Websitebezoeker verleiden? Denk vanuit de klant

Het is bij webteksten enorm belangrijk om te denken vanuit je klant. Hoe spreek je hem aan? Wat wil hij weten? Hoe overtuig je hem? Het is belangrijk om hem zo snel mogelijk te triggeren, want binnen no-time kan je bezoeker je website weer verlaten.

Vertel daarom een echt verhaal. Het verhaal van jouw organisatie. Probeer je bedrijf eens te bekijken als een verhalenverteller. Wat zie je? En hoe zou je dat verwoorden? Door teksten op je website vanuit die werkwijze te schrijven, creëer je verhalen die mensen onthouden!

Een verhaal hoeft bovendien niet alleen vanuit de organisatie zelf te worden verteld. Hanteer verschillende invalshoeken. Dat maakt het verhaal niet alleen beter behapbaar, het heeft onbewust ook een positieve uitwerking op je lezer.

Laat bijvoorbeeld klanten je verhaal vertellen. Hoe kijken zij naar het bedrijf? Klantverhalen – of reviews, testimonials en ga zo maar door – hebben daarbij de kracht van ‘endorsement’. Jan, eigenaar van Bedrijf BV, keurt je bedrijf goed. En dat is natuurlijk goud waard. Zeker in de richting van nieuwe klanten.

In combinatie met

Het goed verhaal is een krachtig middel om je websitebezoeker te verleiden. Het is één van de elementen die van jouw website een succes kunnen maken.

Samen met de totale uitstraling van de website, sterke call-to-actions, goed beeldmateriaal en een aangename gebruikerservaring staat een goed verhaal garant voor een positieve beleving.