Pay-off, slogan of tagline? Dit zijn de verschillen

Is het tijd voor een nieuwe pay-off, een wervende slogan of scherpe tagline? Voor je aan de slag gaat, is het goed om te weten wat precies de verschillen zijn.

Pay-off: inspelen op een emotie of behoefte

Een pay-off geeft richting aan de belofte die je doet. Het vertelt iets over de kern en de identiteit van het bedrijf. Een sterke pay-off geeft dus antwoord op de vraag: waar staan we voor en wat onderscheidt ons?

Een krachtige pay-off is kort, scherp en blijft ‘hangen’ bij potentiële klanten. Een pay-off speelt daarnaast in op een emotie of een behoefte. Bever doet dat bijvoorbeeld heel goed. Of je nu op zondag een wandeling maakt of op vakantie aan een rotswand hangt: ‘Buiten begint bij Bever’.

Multi-inzetbare slogan

Een slogan hangt vaak samen met een campagne of een actie. De houdbaarheid is hierdoor in veel gevallen wat korter. Een slogan is er vooral op gericht de campagne onder de aandacht te brengen. Het prikkelen van de doelgroep is het belangrijkste doel.

Een multi-inzetbare slogan is prettig. Je wilt tenslotte dat je de slogan op alle middelen en uitingen kunt toepassen. Zo bedachten we voor de jubileumcampagne voor Wijnkoperij Henri Bloem de slogan ‘Al 40 jaar passie voor wijn. Dat proef je’.

Heldere en duidelijke tagline

Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf of organisatie te bieden heeft. Het vat je bedrijf of organisatie simpel gezegd in 1 zin samen. Helder en zonder poespas geformuleerd. Een tagline wordt vaak toegepast bij bedrijven waarbij de bedrijfsnaam niet direct duidelijkheid geeft. Je ziet een tagline dan ook vaak duidelijk terug op de website. Een goede tagline vertelt direct wat een bezoeker aan een bedrijf heeft.

Zo weet je als je Bureau Kees Horden niet kent niet direct met wat voor bedrijf je te maken hebt. De tagline ‘trainers financieel management’, geeft mensen direct die informatie. Dit is een onderneming die opleidingen financieel management verzorgt.

Just do it

De slogan, pay-off en tagline zijn 3 ‘kreten’ met ieder een eigen doel. De pay-off vertelt iets over de identiteit van het bedrijf, de tagline geeft meer duidelijkheid over de activiteiten en een goede slogan is vaak onderdeel van een activerende campagne. Je hoeft ze echter niet alle 3 te hebben – sommige bedrijven hebben er zelf geen één. Ze kunnen echter een flinke meerwaarde en merkbekendheid creëren. Denk maar aan die ijzersterke pay-off van Nike. Just do it.

Brainstormen

Samen aan de slag voor een slogan, tagline of pay-off? Bel of mail ons!