Schrijf met deze tips aantrekkelijke SEO-webteksten

Zijn jouw webteksten, blogs of productartikelen SEO-proof? Ik heb het over Search Engine Optimization. Bij SEO draait het erom zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine te eindigen. En hoe hoger je staat in Google, hoe groter de kans dat (nieuwe) klanten op je website komen. Met deze 6 tips schrijf jij ook SEO-proof webteksten.

Allereerst is zoekmachineoptimalisatie een makkelijke manier om meer bezoekers op je website te krijgen. Google wil zijn gebruikers alleen de beste pagina’s aanbieden. En scheidt dus de sterke van de zwakke webpagina’s. Door er achter te komen welke zoekwoordcombinaties jouw bedrijf vindbaar maken, kun je steeds hoger eindigen in de zoekresultaten.

Maar je wilt je lezer niet irriteren met teksten die volgestopt zijn met zoekwoorden. Het leest niet lekker waardoor de bezoeker al snel afhaakt. Waar het wél om draait is dat je tekst dusdanig is opgebouwd dat je snel gevonden wordt en dat je websitebezoeker wordt vermaakt of geïnformeerd. En uiteindelijk overgaat tot een actie. Denk aan een online aankoop, het verzilveren van een kortingscode of een inschrijving voor een nieuwsbrief.

Wat moet je dan wel doen om beter gevonden te worden op Google? Deze 6 SEO-tips helpen je bij het schrijven van de webteksten.

1. Vind uit welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt

Het draait hier vooral om logisch nadenken. Beantwoord de volgende vraag: Welke woorden typt mijn potentiële klant in als hij mij wil vinden? Dit kan een hele waslijst zijn. Bepaal daarom wat het belangrijkste zoekwoord is. Dit wordt je hoofdzoekwoord. Het mag trouwens ook een combinatie van woorden zijn. Vervolgens selecteer je nog 4 andere ondersteunende zoekwoorden. Tip: gebruik de zoekwoordplanner van Google Keyword Planner voor het vinden van de juiste zoekwoorden.

decommunicatiemakers_zoekwoordplanner_seo_tips

2. Schrijf het hoofdzoekwoord in de titel

De titel hoeft niet altijd met dit woord te beginnen. Maar het is wel belangrijk dat hij terugkomt in de titel of de subtitel van je webtekst, blog of producttekst. Google leest namelijk van boven naar beneden. Zo pikt hij dus gelijk jouw belangrijkste zoekwoord op.

3. Plaats het zoekwoord nog eens halverwege de tekst

Plaats het zoekwoord ook verderop in de tekst en gebruik hulpzoekwoorden of synoniemen in de tekst. Zo snapt Google nog beter waar je tekst over gaat. Bovendien leest het een stuk prettiger als je synoniemen gebruikt. Bedenk welke synoniemen je kunt gebruiken om je tekst leesbaarder te maken.

4. Plaats afbeeldingen en links op de pagina

Ook afbeeldingen helpen bij een hogere positie. Sla ze op als . Vernoem ook de andere afbeeldingen naar de ondersteunende zoekwoorden. Geef de afbeeldingen ook een duidelijke omschrijving. In WordPress heet dit onderdeel de Alt Tekst. Deze foto-omschrijving wordt namelijk gevonden door Google.

Mocht een foto onverhoopt niet kunnen laden, dan verschijnt deze tekst wel. Door relevante links op je pagina te plaatsen,kan de bezoeker op je website doorklikken en zo zijn of haar route door de website vervolgen.

5. Schrijf goede meta-informatie

Elke webpagina heeft een title en een meta description. Deze gegevens worden vermeld in de zoekresultaten en je kunt deze zelf seo-proof schrijven. Maar zorg er ook voor dat de teksten triggeren om verder te lezen, want hierdoor bepalen mensen of ze jouw website willen bezoeken.

decommunicatiemakers_blog_tips_seo_webteksten

6. SEO is leuk, maar vergeet je doelgroep niet

Het zal je verbazen hoeveel webpagina’s voor meer dan 100 procent zijn geoptimaliseerd, maar totaal niet leesbaar zijn. Google geeft pagina’s die écht voldoen aan de behoeften van websitebezoekers steeds vaker voorrang. Denk dus niet alleen aan de zoekmachines en ‘slimme’ trucs, maar ook aan je publiek. Hoe beter een pagina is samengesteld voor je bezoekers, hoe langer ze op je pagina blijven. Dat heeft Google door. En uiteindelijk is het de websitebezoeker waarvoor je het allemaal doet!

Het handige aan het optimaliseren van je websites is dat je de teksten en zoekwoorden later nog kunt aanpassen of toevoegen. Loop alle artikelen van je website concreet door. Waar kun je een woord vervangen voor een zoekwoord? Zijn je foto’s goed opgeslagen, zijn er belangrijke links die je kunt verwerken en heb je oog voor de doelgroep? Het zou zonde zijn als je unieke bezoekers op je website misloopt op deze al bestaande artikelen!