Stories op social media: van blijvende content naar vluchtige verhalen

Open een willekeurige social media-app en de kans is groot dat je er een story kunt plaatsen. Zo’n kort ‘verhaal’ is de ideale manier om snel en vluchtig memorabele (en minder memorabele) momenten te delen. Wat kun je als marketeer of ondernemer met deze vluchtige content?

Instagram, Facebook,Whatsapp… Ze hebben allemaal een story-optie. ‘Nageaapt’ van shortstory-gigant Snapchat. De stories verschillen weinig van elkaar: vluchtige foto’s of video’s met grappige filters, tekstjes en icons die na 24 uur weer verdwijnen. Maar… was het advies niet altijd: ‘plaats regelmatig updates die er toe doen’?

Verticaal scollen

Volgens de social media-trendwatchers zijn de kortstondige verhalen dé opvolgers van de bekende, chronologische nieuwsfeeds. En sterker nog: het wordt dé content van de toekomst genoemd.

Waarbij we eerder nog verticaal door onze nieuwsfeed scrolden, gaan we nu massaal horizontaal door de verhalen. Doordat een story het hele beeldscherm van je telefoon vult, houd je langer de aandacht van de kijker vast. Maar de kijker houdt wél de regie. Want met 1 tik op het scherm ga je al naar de volgende story. En met een swipe naar rechts ga je naar een compleet ander verhaal. Om je publiek vast te houden, is het dus nog belangrijker om interessant en relevant te zijn.

Ben je nog niet bekend met stories? In het kort zijn dit de eigenschappen:

  • Ze duren max. 10 seconden
  • Ze zijn 24 uur zichtbaar (en worden daarna permanent verwijderd)
  • Er zijn meerdere soorten filters
  • De foto’s, video’s en teksten zijn direct te bewerken met teken-, schrijf- en stickeropties
  • Gebruik van hashtags en locaties is mogelijk

Hier en nu

Om het gedachtegoed van stories te achterhalen, moeten we een stapje terug doen. Het zijn namelijk de makers van Snapchat die er een heldere theorie over hebben. De bedenkers van Snapchat waren toentertijd tieners. Pubers die vooral in het hier en nu leven. Ze vroegen zich af: ‘waarom moet alles online bewaard blijven? Want alles wat ik nu doe, is straks niet meer relevant’.

En zo onderstond er een social media-kanaal dat wereldwijd maar liefst 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers had in 2016. Al snel zagen ook Facebook en Instagram de vraag naar deze kortstondige content groeien en voegden de storie-mogelijkheden toe.

What’s your story about?

Wat kun jij hier als marketeer of ondernemer mee? Zowel Snapchat als Facebook hebben gezegd dat ‘de camera het nieuwe toetsenbord is’, en zullen dus de komende tijd de story-opties en mogelijkheden verder ontwikkelen. Wil je niet achter raken, verdiep je dan eens in de kracht van deze vlugge content en denk na over welke verhalen je te vertellen hebt.

Tip: laat vooral zien wát je doet. Neem je volgers mee in wat je doet en waar je voor staat. Wat houdt je bezig? Heb je bijvoorbeeld een winkel? Laat dan de nieuw binnengekomen kleding zien die vanaf morgen in de winkel ligt. Of neem je volgers aan de hand van snelle video’s mee op je inkoopbezoeken. Zo geef je ze een uniek kijkje achter de schermen.

Denk ook na over vaste rubrieken die je kunt laten terugkomen. En heel belangrijk: houd het vooral simpel en dicht bij jezelf.

Met mate

Echt belangrijke content plaats je nog steeds als post op je account. Maar heb je leuke, korte verhalen te melden die weer mogen verdwijnen? Plaats dan een story.

Let wel op, want ook voor stories geldt: overdaad schaadt. Plaats dus niet te veel op een dag, want dat kan leiden tot irritaties bij je volgers. En helaas is de ontvolgknop een duimbreedte weg van je laatste story.

Meer weten? Ik schreef eerder al een blog over Instagram voor bedrijven. Ook kun je natuurlijk altijd even bellen of mailen als je meer wilt weten over het gebruik van social stories voor jouw onderneming of organisatie.