Schrijven voor social media: do’s en don’ts

Stel, je wilt op maandagochtend een Facebook-post plaatsen over de geslaagde vrijdagmiddagborrel. Je tikt een leuk bericht en plaatst het. Voordat je naar huis gaat check je nog snel het bereik en zie je slechts 3 likes. Waar is het mis gegaan? In deze blog deel ik valkuilen en tips voor het schrijven van succesvolle berichten op social media.

Social media zijn belangrijke kanalen voor online bereik. Ik schreef eerder al een blog over de kracht van Instagram, LinkedIn en Twitter.

Dat je een leuk werkmoment of andere relevante schrijft voor social media, is dus helemaal niet gek. Maar wat je óók wilt, is dat jouw berichten daadwerkelijk worden gelezen en gedeeld!

Zo schrijf je een blog op basis van het perfecte zoekwoord

Valkuilen

Allereerst ga ik in op een aantal valkuilen wat betreft schrijven voor social media. Namelijk:

  • De tone of voice matcht niet bij het bedrijf
  • Volgers krijgen een overload aan informatie of worden gespamd
  • Er wordt te veel reclame gemaakt in berichten

Imago

Het bericht dat je schrijft, moet passen bij je bedrijf. Oftewel: de tone of voice moet matchen bij de stijl van de organisatie. Nu hoef je als een serieus bedrijf niet alleen maar ingewikkelde berichten te delen. Juist niet. Maar vakjargon leest niet prettig. Het gaat om het vinden van de balans in je posts.

Je wilt op social media niet ineens anders klinken dan je werkelijk bent. En goedbedoelde grappen of satire kunnen afbreuk doen aan je imago.

Ga daarom voordat je gaat schrijven op zoek naar de tone of voice die bij jouw bedrijf past en aansluit op je doelgroep.

Overdaad schaadt

Het spontaan plaatsen van berichten kan er enerzijds voor zorgen dat je actueel en relevant bent. Maar ook dat je Facebook-pagina binnen no time vol staat met berichten.

Het is de kunst om net vaak genoeg bij je doelgroep voorbij te komen. Dat hangt wel samen met het medium dat je gebruikt. Berichten op LinkedIn blijven bijvoorbeeld langer ‘hangen’ dan berichten op Twitter.

Je kunt dus vaker een tweet de wereld in sturen, dan berichten op LinkedIn plaatsen. Plaats je vaak berichten? Dan zal je doelgroep niet elke post liken of delen die voorbij komt. Je berichten worden sneller gewaardeerd als je niet constant voorbij komt. Een overload is in de meeste gevallen killing.

Word geen reclamezuil

Dat je op social media reclame maakt voor je bedrijf is tot op een zekere hoogte natuurlijk logisch. Maar net zoals in je verkoopgesprekken werkt roepen dat je de goedkoopste, beste en leukste bent niet meer.

Het is juist de kunst om je klant of bezoeker meer relevante content te bieden. Zo zullen ze je bedrijf ranken op kennis en kunde.

Wat we wel schrijven voor social media

Je weet nu wat je niet moet doen. Maar wat moet je dan wél opschrijven? Unieke content werkt sowieso het allerbeste. Knippen en plakken is dus een no go. Dus start je met schrijven voor social media? Houd dan deze tips bij de hand:

Tip 1: Schrijf altijd vanuit de interesse van de lezer

Wat wil je doelgroep weten, zien, leren, begrijpen, etc? Kies de invalshoek van je berichten altijd vanuit je doelgroep. Zodra je hiervan afwijkt, trek je de aandacht van je lezer niet.

Tip 2: Blijf actueel en relevant

Deel interessante artikelen die je doelgroep graag wil lezen. En zorg ervoor dat ze relevant zijn. Dat geldt ook voor de berichten die je plaatst. Kies voor het delen van een interessante presentatie, meeting of een nieuw product. Dit zijn interessante onderwerpen om te delen op social media. En ook luchtige momenten kunnen het van tijd tot tijd goed doen, zoals een verjaardag of een gezellige lunch.

Tip 3: Gebruik spreektaal en schrijf kort en krachtig

Berichten op social media komen en gaan. Zorg er daarom voor dat je berichten niet te lang zijn. Schrijf actief en kort. Zo kan je doelgroep je berichten snel lezen, liken en delen. Nu je de aandacht hebt, is het ook interessant om eens een vraag te stellen in je bericht. Dit zorgt voor interactie. En interactie zorgt er ook nog eens voor dat je bij meer mensen op hun tijdlijn voorbij komt.

Tip 4: Plaats zelfgemaakt en uniek beeldmateriaal

Je kunt natuurlijk stockfoto’s gebruiken. En dat is op zich niet fout. Maar het is bewezen dat unieke content betere resultaten oplevert. Het geeft een realistisch beeld van je bedrijf en een gezicht aan je medewerkers. Dus heb je een gezellige vrijdagmiddagborrel? Zorg er dan zeker voor dat je een leuke foto maakt.

Tip 5: Maak een planning

Het vooraf bedenken en inplannen van berichten kan je helpen met doseren. Kruip in de huid van je lezer. Wanneer opent hij zijn social media-apps? ’s Ochtends vroeg, voordat de kinderen wakker zijn? Of juist ’s avonds laat, als hij terug is van werk? En op welke informatie zit hij dan te wachten.

Met Hootsuite kun je al je social media-accounts naast elkaar beheren.

Uitproberen

Eigenlijk is het schrijven voor social media een kwestie van uittesten. Welke kanalen zijn het meest interessant? Welke publicatietijden werken het beste? Probeer verschillende vragen uit. Monitor de resultaten zodat je hierop kunt sturen. Gebruik de valkuilen en de tips om sterke content de wereld in te sturen. Dan komen de likes – en nog belangrijker, het bereik- haast vanzelf!