5 succesfactoren in de uitvoering van je communicatiestrategie

Een goede communicatiestrategie alléén is nog geen garantie voor een succesvol bedrijf. Er zijn factoren die de uitvoering van de communicatiestrategie kunnen maken of breken. Hoe beperk je het risico van mislukking? Deze 5 succesfactoren hebben een grote invloed op het resultaat van de uitvoering van je strategie.

Natuurlijk, er zijn meer factoren die invloed uitoefenen op het succes van je marketing en communicatie. In deze blog licht ik 5 belangrijke succesfactoren toe: de waardepropositie, de klantbehoefte(n), de boodschap, de kanalen en de planning.

1. De waardepropositie

De waardepropositie is simpel gezegd de waarde die jouw onderneming klanten biedt. Die heeft een grote invloed op de levensvatbaarheid van je bedrijf of organisatie. En speelt – direct of indirect – een belangrijke rol binnen de communicatiestrategie.

Business Model Canvas

Een handige tool om je businessmodel op een visuele wijze in kaart te brengen, is het welbekende Business Model Canvas. De volgende onderdelen komen hierin aan bod:

  • Key partners
  • Kernactiviteiten
  • Key recources
  • Waardeproposities
  • Klantrelaties
  • Kanalen
  • Klantsegmenten
  • Kostenstructuur
  • Inkomstenstromen

De waardepropositie staat centraal binnen het Business Model Canvas. Hierin omschrijf je zo duidelijk mogelijk de waarde die je klanten biedt. Een goede waardepropositie is van levensbelang. Want hoe beter ‘ie is, hoe beter je in de in de communicatiestrategie kunt toespitsen op die waarde voor klanten!

Bedenker Alexander Osterwalder over het Business Model Canvas

2. De klantbehoefte(n)

Wie je je doelgroep? En wat wil je klant nu écht? Focus je daarop in de ontwikkeling van je producten of diensten? En in je communicatiestrategie? Als we kijken naar de Big Guys (zoals Google en Apple) dan kun je één ding constateren: ze maken producten en diensten waar het publiek op zit te wachten. En die klantbehoeften komen perfect tot uiting in de communicatiestrategie.

Klantbehoeften uit het oog verloren

In de praktijk zien we toch dat veel bedrijven de rollen omdraaien. Ze maken producten en diensten die ze kúnnen maken. Marketingcommunicatie is – in het verlengde daarvan – gericht op de voordelen van die producten en diensten. De klantbehoeften worden te vaak uit het oog verloren.

En dat is zonde. Want een product dat precies inspeelt op de klantbehoeften wordt eerder een succes. Net zoals dat marketingcommunicatie met een focus op die klantbehoeften beter binnendringt in het brein van de klant. En zorgt voor meer succes.

Tip: maak een (of meerdere) klantprofiel(en) die je helpen de behoeften van je doelgroep in kaart te brengen.

3. De boodschap

Bij de juiste boodschap draait het erom de waardepropositie en klantbehoeften te verenigen en te vertalen naar de perfecte boodschap. Oftewel: wat bied je de klant en waarom zit de klant hierop te wachten?

Uiteraard draait het bij ‘de juiste boodschap’ niet alleen om de boodschap zelf. De manier waarop je de boodschap brengt is minstens zo belangrijk. Het zal je niet verbazen dat je potentiële klanten voor een autorijschool op een andere manier aanspreekt dan potentiële klanten van een advocatenkantoor.

Voordelen vs. pijnpunten

Leef je bij het maken van de boodschap in in de doelgroep. Stel jezelf de vraag: wordt mijn product of dienst afgenomen omdat het voordelen biedt, of omdat het pijnpunten wegneemt?

Vergelijk: “Lees dit boek en je bent up-to-date over alle laatste online marketing-ontwikkelingen” of “Lees dit boek en je maakt nooit meer één van deze online marketing-missers die je concurrenten wel maken!”

klantprofiel-strategyzer-de-communicatiemakers

4. De kanalen

De kanalen die je inzet in de uitvoering van de communicatiestrategie hebben een grote invloed op het resultaat. Want zet 100 procent in op Facebook terwijl de doelgroep daar niet actief is en alles wat je doet is verspilde moeite, tijd en geld.

Doe onderzoek naar je doelgroep(en) en bepaal bij welke kanalen de garantie op succes het grootste is.

Optimale mix

Maak hierin slimme keuzes en zet een optimale mix tussen meerdere kanalen in. Denk aan:

  • Externe printmedia (kranten, magazines etc.)
  • Interne printmedia (brochures, flyers etc.)
  • Website (corporate, blog etc.)
  • Zoekmachines (Search Engine Advertising en Search Engine Optimization)
  • Social media (Twitter, Facebook, Snapchat etc.)

Tip: experimenteer met verschillende kanalen en de eventuele (advertentie)kosten die ze met zich meebrengen. Soms komt een kanaal dat in eerste instantie niet interessant lijkt verrassend uit de hoek!

5. De planning

Onmisbaar in iedere communicatiestrategie is de planning. Een goed uitgewerkte planning op korte en lange termijn maakt de uitvoering van de communicatiestrategie niet alleen eenvoudiger. Het vergroot ook de kans van slagen.

Wanneer, wanneer, wanneer

Wanneer start je welke campagne? Wanneer plaats je welke advertentie? Wanneer vindt welke activiteit op de social media-kanalen plaats? Niet alle to do’s voor in de planning zijn in cement te gieten, maar probeer er zo concreet mogelijk richting te geven in de communicatiestrategie. Wil je jouw Facebook-advertenties een boost geven? Lees deze blog van Laura Louise.

Tip: houd in de planning niet alleen rekening met de actie- of plaatsingsmomenten, maar ook met de productie. Als een nieuwe campagnewebsite op 1 september live moet zijn, dan is een overleg en briefing op 24 augustus wat aan de late kant.