Facebook-advertentie een boost geven? Stel deze 5 vragen

Je hebt alles voor een denderende Facebook-advertentie ingesteld. Enter en go! Maar na een paar dagen merk je het: de likes stromen niet binnen, er zijn weinig leads en het verkeer naar je website is minimaal. Wat nu? Beantwoord deze 5 vragen en blaas jouw Facebook-advertentie nieuw leven in.

Dat een Facebook-advertentie een snelle en makkelijke oplossing is voor het bereiken van potentiële klanten, heeft Manouk al eerder uitgelegd in haar blog ‘Facebook-adverteren: zo krijg je in korte tijd meer fans en klanten’. Maar hoe vaak analyseer je jouw Facebook-advertentie? Een advertentie bekijken en uitpluizen vergt tijd en doorzettingsvermogen. De ene keer gaat je advertentie als een trein en de andere keer komen de likes en de leads mondjesmaat binnen. Herkenbaar? Gebruik deze vragen bij het analyseren van advertenties.

1. Bereik ik de juiste mensen op het juiste moment?

Als je begint met Facebook-adverteren, ga je eerst op zoek naar je doelgroepen. Het kan zijn dat je doelgroep na verloop van tijd verandert of blijkt je doelgroep toch anders te zijn dan je had verwacht. Werkt iemand de hele dag? Dan slaat een advertentie midden op de dag in sommige gevallen minder goed aan. En een kortingsactie 10 weken voordat ‘ie begint promoten? Dat is wat te vroeg. Experimenteer met doelgroepen en tijden en houd deze gegevens structureel bij.

2. Vertel ik de juiste boodschap met mijn advertentie?

Je wilt dat jouw Facebook-advertentie de aandacht van de juiste doelgroep trekt. Er zijn vrijwel altijd meerdere invalshoeken te bedenken, maar voor je klant of prospect is het belangrijk dat je een probleem oplost. Maak je advertentie aantrekkelijk, positief en bied een oplossing voor een probleem.

Onderscheid jezelf en gebruik woorden en zinnen waarmee je je doelgroep overtuigt. En experimenteer met winst- en verliestaal. Je leest alles over winst- en verliestaal in deze blog.

3. Val ik in herhaling?

Heb je een succes behaald met een bepaalde advertentie? Dan kun je hier veel van leren. Let vooral op de gekozen doelgroep en de invalshoek. Een grote valkuil kan zijn dat je in herhaling valt. Dezelfde advertentie keer op keer gebruiken is een no-go. Hoe meer je experimenteert met advertenties, hoe beter je leert wat werkt voor jouw doelgroep. Door die informatie structureel op te slaan, ontstaat langzamerhand een lijst met de juiste ingrediënten voor jouw perfecte Facebook-advertentie.

4. Wil ik te veel?

Gooi je er een flink bedrag tegenaan in de hoop dat je iemand die 100 km verderop woont, inspireert en naar je winkel laat komen? Of houd je het bewust dichter bij huis? Ga bij jezelf na: waar vind ik mijn klant? Ben ik een regionaal bedrijf of een landelijke organisatie? Hoeveel heeft mijn klant ervoor over om langs te komen? Het antwoord kan zijn: focus je op de juiste geografische instellingen om te voorkomen dat je te veel hooi op je (budget)vork neemt.

De oplossing: kies voor een kleinere doelgroep en omtrek en stel een minder hoog bedrag in. Gaat het ingestelde bedrag er alsnog snel doorheen? Dan raad ik je aan om er juist meer geld in te investeren. Op deze manier belemmert je budget de kracht van je campagne niet.

5. Kijk ik naar de juiste gegevens?

De meest voor de handliggende gegevens zijn het aantal paginalikes, het bereik en de reacties. Toch kan een Facebook-advertentie je nog veel meer informatie opleveren. Want hoeveel mensen zijn op je website gekomen? Is de betrokkenheid van de pagina omhoog geschoten? Hoeveel mensen hebben je advertentie gedeeld?

Door je focus te verbreden, kan een op het eerste gezicht slecht scorende advertentie toch succesvoller blijken dan je in eerste instantie denkt.

Testen en meten

Het analyseren van advertenties vergt wat van je tijd. Door regelmatig te testen en te meten, kom je er achter wat werkt voor je bedrijf. Wil je dat jouw advertenties bijdragen aan je online marketingdoelen? Plan voldoende tijd in, pak er een kop koffie bij en ga experimenteren met je advertenties.

Meer weten over Facebook-advertenties?

Kom je er niet uit? Bel of mail gerust. We leggen het graag aan je uit.