5 tips voor een betere (web)tekst

Om je verhaal goed over te brengen en mensen te activeren, is het belangrijk dat je een overtuigende tekst schrijft. Maar zijn je teksten meestal wat saai en ambtelijk? Met enkele aanpassingen kun je vaak al meer resultaat boeken. Ik geef je een aantal schrijftips waarmee je betere teksten gaat schrijven.

Tip 1: schrijf actief

Schrijf actief en je tekst leest al snel een stuk prettiger. Actief schrijven houdt in dat je de lijdende vorm zoveel mogelijk vermijdt. En dat je weinig hulpwerkwoorden gebruikt. Denk aan woorden als worden, kunnen en zullen.

‘De lezing wordt gegeven door Merel’… ‘Het wordt op prijs gesteld dat u zich aanmeldt’… ‘Er is gekozen voor een nieuwe benadering’… Taaltechnisch niets fouts aan natuurlijk, maar dit soort zinnen maken een tekst onnodig ambtelijk, afstandelijk en ingewikkeld. Schrijf daarom zo actief mogelijk, zo komt je tekst klantgerichter en persoonlijker over.

Voorbeelden:

  • De offerte wordt binnen 3 dagen opgestuurd > Ik stuur je binnen 3 dagen een offerte
  • Er wordt vaak gekozen voor de goedkoopste oplossing > De meeste mensen kiezen de goedkoopste oplossing
  • Hij zou dat nooit veranderen > Hij verandert dat nooit

Natuurlijk mág je de lijdende vorm gebruiken in je tekst, maar vermijd het als het niet nodig is.

Tip 2: schrijf in spreektaal

Spreektaal gebruiken, mag dat wel in een zakelijke tekst? Ja! Doe het alsjeblieft. Voor veel bedrijven is het helaas nog steeds een taboe, maar je teksten worden echt aansprekender als je spreektaal gebruikt. Het is vloeiender en korter. Dus schrijf zoals je praat. Lees na het schrijven de tekst eens hardop voor. Dan merk je snel genoeg waar ‘ie niet lekker loopt.

Tip 3: spreek je lezer aan

Als je met iemand praat, spreek je hem aan met u of je. Je kijkt hem of haar aan en je stelt vragen. Je hebt interactie. Met een tekst heb je geen letterlijke interactie, maar door je lezer direct aan te spreken kun je hem wel beter in je tekst trekken.

Begin je tekst bijvoorbeeld met een vraag waarop je lezer ‘ja’ zegt, zoals ik heb gedaan in dit artikel. Of laat zien dat je je lezer begrijpt door zijn situatie te omschrijven. Door je lezer letterlijk aan te spreken, wordt je tekst een stuk interessanter.

Tip 4: houd het simpel

Houd het alsjeblieft simpel. Als je zinnen meerdere keren moet lezen om te begrijpen wat er nou staat, is je tekst te ingewikkeld en niet leuk om te lezen. Ook al is ‘ie in taalkundig opzicht helemaal goed. Maak het je lezer niet te moeilijk.

Hoe houd je het simpel?

  • Schrijf korte zinnen
  • Zet vaker een punt in plaats van een komma
  • Gebruik geen jargon of moeilijke woorden
  • Maak gebruik van opsommingen

Naast je schrijfstijl zijn de inhoud, opbouw en het design van je tekst ook belangrijk voor de leesbaarheid. In de blog over webteksten scanbaar maken geef ik meer tips om de leesbaarheid van je (web)tekst te vergroten.

Je kunt de moeilijkheidsgraad van je tekst trouwens op verschillende manieren testen. Online vind je Leesbaarheid Tool. En heb je een WordPress-website? Dan kun je met de plug-in van Yoast je teksten controleren op leesbaarheid en vindbaarheid.

Tip 5: vergeet de call to action niet

Zorg voor een goede afsluiter. Je hebt een prachtig verhaal verteld, dus wat moet je lezer gaan doen? Wil je dat hij je belt? Dat hij het inschrijfformulier invult? Of dat hij doorklikt naar een andere pagina? Met een duidelijke call to action geef je hem een duwtje in de juiste richting. En trigger je hem te doen wat jij wilt dat hij gaat doen.

manouk130

Wil je betere teksten?

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Vragen? Of wil je je teksten liever door onze copywriters laten schrijven? Neem dan contact op met Manouk via 038 – 760 04 70 of stuur een e-mail.