Missie en visie: zo creëer je onderscheidend vermogen

Iedereen die ook maar iets te maken heeft met marketing en communicatie kent de termen. En elke ‘zichzelf respecterende’ organisatie heeft ze: een missie en visie. Maar wat maakt een visie nu een goede visie? En hoe kom je tot een sterke missie?

De tijd waarin je als bedrijf met een verkoopgedreven verhaal mensen aan je bindt, is voorbij. Mensen verlangen naar verbinding en zijn op zoek naar merken die karakter durven te tonen. Ze willen zaken doen met bedrijven die staan waar zij zelf ook voor staan. En ze willen werken binnen organisaties die hetzelfde nastreven.

Branding vanuit je missie en visie

Een sterke missie en visie stellen je in staat om een échte band op te bouwen met je doelgroepen. Omdat er nogal verschillende omschrijvingen zijn van een missie en visie (en ze vaak zelfs door elkaar worden gehaald) eerst een korte toelichting.

De visie is de drijfveer van je bedrijf. Het geeft je overtuiging en kijk op de wereld (of de maatschappij) weer. Een visie verandert dan ook niet snel. Eigenlijk is de visie de ziel van je merk. En dus de basis voor wat je doet en hoe je dat doet.

Met wát je bedrijf doet, kun je je niet altijd onderscheiden in de markt. De producten of diensten verschillen in de basis bijvoorbeeld niet enorm van die van de concurrentie. Met hoe je de dingen doet, kun je je wel onderscheiden. Vanuit je waarom (de why) al helemaal.

Merken met een sterke visie zijn daarom sneller in staat mensen aan zich te binden.

Voorwaartse energie

Met je missie geef je invulling aan de visie van de organisatie. Wat kunnen of willen wij doen om onze bijdrage te leveren aan het realiseren van onze visie? Wat is ons doel en wat mogen mensen van ons merk verwachten? Er is een sterke link met de kernwaarden van het merk en de fundamentele behoefte van de klant.

De missie geeft daarmee voorwaartse energie aan alles en iedereen binnen de organisatie.

Missie en visie ontwikkelen

Laat 1 ding duidelijk zijn: een missie en visie bedenk je niet zomaar. Je wilt het ook niet zomaar even láten bedenken. Een paar mooie zinnen op papier zetten is het grootste probleem niet. Je wilt dat de missie en visie écht zijn. Dat ze gedragen worden binnen je organisatie. En dat aansprekend zijn richting de klanten van vandaag én die van morgen.

Het mooie is dat de missie en visie van jouw merk er al zijn. Ze leven als het goed is al. Het is alleen zaak om ze naar boven te halen. Dat begint allemaal met het begrijpen waar je als bedrijf of organisatie voor staat. Waarom doen we wat we doen? Wat is de reden dat we met z’n allen elke dag weer klaar staan voor onze klanten? En nee… een zo hoog mogelijke winst maken is in deze context geen missie.

Aandachtspunten voor een missie en visie

Je wilt dat je missie en visie:

• inspireren
• authentiek zijn
• onderscheidend zijn
• een bepaald gevoel teweegbrengen
• leidend of richtinggevend zijn

Laten we wel wezen, de gedachte ‘wij leveren toegevoegde waarde voor onze klanten’ voldoet daar niet aan. Bij lange na niet. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat een missie en visie lange lappen tekst moeten zijn. Integendeel.

Missie en visie voorbeelden

Inpiratie nodig? Oxfam Novib streeft vanuit haar visie naar een wereld zonder armoede. Bij Google willen ze leven in een maatschappij waarin alle informatie van de wereld in één klik beschikbaar is. Mooie visies, waar veel mensen direct iets bij voelen.

Bij De Communicatiemakers werken we vanuit ons model Merk-dna om tot een goede missie en visie te komen. Hierin behandelen we de volgende thema’s:

• Het fundament: wat maakt ons uniek en hoe omschrijven we onszelf?
• De doelgroepen: voor wie zijn we er en wat zijn de problemen, behoeften en wensen van onze doelgroepen?
• De merkwaarden: wat zijn onze kernwaarden en karaktertrekken?
• Het merkideaal: wat is onze visie, of onze ‘why’?
• De merkbelofte: wat is onze missie en wat mogen mensen van ons verwachten?

Het merkideaal kun je zien als de basis van de visie van jouw organisatie of bedrijf. De merkbelofte geeft richting aan de invulling van de missie. In 1 (of een paar) zinnen leg je uit wat je belooft te doen met je dienstverlening of producten, in het gedrag en via communicatie. De merkbelofte is overigens niet bedoeld om concreet als slogan met de buitenwereld te communiceren.

Aan de slag met je missie en visie

Het Merk-dna is een methode waarmee we zaken inzichtelijk en behapbaar maken. En vormt een basis voor relevante, geloofwaardige en onderscheidende marketingcommunicatie. Ook voor je missie en visie! Bovendien biedt het Merk-dna een ‘uitkomst’ die voor iedereen binnen een bedrijf of organisatie begrijpelijk én toepasbaar is.

Inspiratie opgedaan? Tijd om aan de slag te gaan! Vorm een team vanuit verschillende disciplines binnen je organisatie waarmee je de missie en visie gaat ontwikkelen. Niet alleen mensen van de afdeling marketing, ook niet alleen leden van het managementteam. Ga voor een dwarsdoorsnee van je organisatie, dat zorgt voor evenwicht in de brainstorms en sessies.

pascal

Hulp bij de ontwikkeling van je missie en visie?

Wil je meer weten over hoe je een goede missie en visie ontwikkelt? Of wil je onze hulp erbij? Neem dan contact met mij (Pascal) op via 038 – 760 04 70 of stuur een e-mail.