Neuromarketing: zo pas je de principes toe op social media

Met goede marketingcommunicatie kun je het gedrag van je klant of doelgroep beïnvloeden. Wist je dat je dit ook op onbewust niveau kunt doen? Met neuromarketing pas je technieken uit de neurowetenschap toe op het terrein van marketing. Met deze 4 tips laten we je zien hoe hoe je met neuromarketing mensen kunt verleiden op social media.

Neuromarketing is een vorm van marketing die gebaseerd is op de neurowetenschappen. Door nieuwe technieken en medische onderzoeken zijn we de afgelopen 10 jaar een hele hoop te weten gekomen over ons brein. Deze uitslagen hebben marketeers in de afgelopen jaren weten te vertalen naar simpele handvatten om in te zetten bij marketinguitingen. En zoals Manouk al uitlegde in haar blog ‘Onbewust beïnvloeden met tekst doe je zo’: ruim 95% van onze beslissingen maken we onbewust.

#1 Raak de emotie

Lachen om een grappige video, huilen om een mooi verhaal of geraakt worden door een ontroerende foto. Zoek de juiste afbeeldingen en woorden om de emotionele kant van mensen te raken. Vermijd een zakelijke en kille houding. Zodra mensen worden geraakt, kweken ze onbewust empathie voor je bedrijf of merk. En wordt er een herinnering aangemaakt. Pas je dit positief toe, dan zorgt emotie voor een klik met je bedrijf. En nog belangrijker: je activeert de doelgroep.

#2 Beeld ondersteunt tekst

Ons brein is visueel ingesteld. Dat betekent dat onze hersens een afbeelding maar liefst 60.000 keer sneller opnemen dan tekst. Gebruik je social media? Maak dan gebruik van de kracht van beeldmateriaal. Vooral de combinatie zorgt ervoor dat we het onthouden. En maak je op jullie website doordacht gebruik van beeldmateriaal? Want ook hier geldt: goed beeldmateriaal draagt onbewust bij aan een positieve werking.

#3 Show mensen aan mensen

Wij mensen worden aangetrokken door gezichten. Zo zorgt een baby op een afbeelding voor een warm gevoel. Zien we blije mensen, dan geeft dat onbewust een gemoedelijke eerste indruk. Dat komt omdat onze hersenen afbeeldingen analyseren. Zorg er wel voor dat het oprecht blije mensen zijn. Té Amerikaanse stockfoto’s zijn not done.

#4 Prikkel met klare taal

Houd het clear and simple. Hoe duidelijker een tekst, hoe beter het menselijk brein het kan opslaan en verwerken. Gebruik dus actieve, korte zinnen zonder dubbele betekenissen. De lezer moet direct begrijpen wat je bedoelt. Zo pak én behoud je de aandacht van de lezer.

Meer weten?

Meer weten over (neuro)marketing, SEO-blogs schrijven of schrijven voor social media? We vertellen je er graag alles over!