Hot or Not? Instagram voor je onderneming

Sportende mannen en vrouwen, gezonde maaltijden, kierende baby’s en schattige katten. Instagram staat er vol mee. Prachtige foto’s die met zorg zijn geschoten, bewerkt en geplaatst. Instagram is hét platform voor visuele content. Maar hoe Instagram voor je onderneming inzetten?

We kunnen absoluut zeggen dat 2016 een topjaar is voor Instagram. Met dagelijks 992.000 gebruikers is dit sociale medium flink populair geworden. Al ruim 2,1 miljoen Nederlanders gebruiken de app. En dat is volgens cijfers van Marketingsfacts 0,3 miljoen meer dan in 2015.

Contentmarketingstrategie

Het sociale medium is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen. Het kan erg aantrekkelijk zijn voor jouw bedrijf om vandaag nog een Instagram-account aan te maken en het kanaal op te nemen in je contentmarketingstrategie.

Wil je succesvol worden op Instagram? Gebruik deze 3 basisrichtlijnen:

  1. Maak je product of dienst herkenbaar voor het publiek
  2. Presenteer je product of dienst aan je doelgroep
  3. Wees persoonlijk

Voorbeeldcase: @HemaNederland

Op Instagram het draait om beeld. Het ene bedrijf lukt het makkelijker om foto’s en video’s te plaatsen dan het andere bedrijf.

Instagram-voor-je-onderneming-hema

Verkoop je producten? Kijk dan eens voor inspiratie naar Hema. Dit oer-Hollandse bedrijf heeft momenteel ruim 150.000 followers. En dat terwijl slechts 1 op de 8 foto’s zelf geproduceerd is. De rest van de foto’s wordt ingestuurd door een van die vele followers.

Hema laat zien dat dit een handig format is om waardevolle content te plaatsen. Een volger koopt een product in de winkel en maakt thuis een mooie foto. Vervolgens repost Hema de foto. Slim!

Instagram voor dienstverleners

Als je producten verkoopt, kun je al snel en makkelijk leuke foto’s maken. Toch hoeft niet alleen een bedrijf met enkel en alleen ‘sexy’ producten succesvol te zijn op Instagram. Ook voor dienstverleners is Instagram een goed communicatiemiddel.

Voorbeeldcase: @INGNederland

Neem bijvoorbeeld ING. Met ‘slechts’ 8200 followers is ING ook succesvol op Instagram. Zelfs al is het een keer zo weinig als het aantal volgers van de Hema.

Het succes? ING heeft gekozen voor een unieke invalshoek. De bank plaatst namelijk vooral Nederlandse kiekjes van landschappen en plaatsen. Een slimme keuze! ING heeft producten die lastig te visualiseren zijn. Want hoe zet je een bankrekening, verzekering of aandelen aantrekkelijk op een foto?

De oplossing: als je aan ING denkt, denk je aan oranje. En denk je aan oranje, dan denk je aan Nederland. Herkenbaarheid en juist gepresenteerd. Dat levert ING toch een hoop volgers op.

 

Instagram voor je onderneming-ING

Nog even terug naar de 3 punten waar je op moet letten als je start met Instagram voor je onderneming.

1. Herkenbaarheid

Het is bewezen dat nieuwe volgers de doorslag geven na het beoordelen van je eerste acht foto’s. Door het bekijken van je foto’s moeten ze gelijk geïnspireerd worden. Zorg dus voor foto’s waar je doelgroep zich in zal herkennen.

2. Presentatie

Je hoeft niet alleen productfoto’s die in de studio zijn gemaakt te plaatsen. Juist die gezellige barbecue omringt met mensen, of die telefoon op de rand van het zwembad trekt je kijker. Een fotootje is snel gemaakt, evenals de bewerking. Maar stijl de foto niet te erg. Spontaniteit!

3. Persoonlijkheid

Met Instagram kun je de persoonlijke kant van je bedrijf laten zien. Wie werken er? Wat gebeurt er op een dag? Waar werken jullie aan? Of welke opdrachten hebben jullie net afgerond? Stuk voor stuk zijn deze vragen te vangen in foto’s. En veel mensen houden nou eenmaal van een kijkje achter de schermen!

Aan de slag!

Hoe kom je net zoals ING op een interessante invalshoek voor je eigen bedrijf? Door te brainstormen, na te denken, het op te schrijven en te bespreken. Doe dit met een team creatievelingen en je komt vast al een heel eind met Instagram voor je onderneming.

Tips voor Instagram voor je onderneming:

  1. Zorg voor een duidelijke en herkenbare accountnaam
  2. Stel een unieke hashtag in en vraag je volgers deze ook te gebruiken
    Laat Instagram terugkomen in je marketingstrategie. Alles wat je post moet passen bij je strategie. Je kunt je strategie ook als hulpmiddel gebruiken voor leuk beeldmateriaal.
  3. Volg andere (interessante) mensen en bedrijven. Maar sla er niet in door. Je kunt zelfs followers kopen. Maar wat jij wilt zijn relevante en geïnteresseerde volgers die kunnen waarderen wat je doet.
  4. Zorg voor herkenning in de foto’s en gebruik bijvoorbeeld steeds hetzelfde filter.

Proefdraaien

Het ligt dus aan de creatieve insteek die je kiest of Instagram voor je onderneming daadwerkelijk bij je past. De Hema heeft bewezen dat Instagram een logische stap is wanneer je tastbare producten verkoopt. Maar laat je hier niet door ontmoedigen! ING laat zien dat je met een creatieve invalshoek een heel eind komt.

Wil je ook aan de slag met Facebook of Twitter? Lees dan verder.

Succes!